Opties voor Alitalia zijn bijna uitgeput

KLM en Aeroflot trekken handen af van Italiaanse maatschappij

Air France-KLM investeert niet nog een keer in Alitalia. Ook de Russische maatschappij Aeroflot heeft geen trek om de Italiaanse luchtvaartmaatschappij uit het moeras te trekken. Rest Alitalia nu alleen nog de ondergang? Drie scenario's.

1. Hulp uit het Midden-Oosten

Het zou niet de eerste keer zijn dat een Europese luchtvaartmaatschappij door een Arabische concurrent gered wordt. Het gebeurde in 2011 bij Air Berlin: Etihad Airways nam dertig procent van de aandelen over. De Duitsers zaten net zoals Alitalia nu in de problemen, maar waren interessant voor de Verenigde Arabische Emiraten, omdat ze met de overname een aandeel konden krijgen van de Duitse markt.

Dat de Italiaanse markt strategisch net zo interessant was, bleek wel toen KLM in 2009 een kwart van Alitalia kocht ondanks de slechte perspectieven: Italië heeft in het noorden immers veel rijke inwoners, redeneerde de Nederlands-Franse maatschappij.

Dat KLM nu is afgehaakt, geeft wel aan dat dit strategische voordeel niet opweegt tegen de nadelen. Het grote nadeel van Alitalia is dat de maatschappij - behalve verliesgevend - moeilijk te reorganiseren is. Zowel de Italiaanse staat als de vakbonden hebben een flinke vinger in de pap bij het voormalig staatsbedrijf en de kans is groot dat zij een noodzakelijke bezemoperatie zullen bemoeilijken. Het is daarom onwaarschijnlijk dat andere maatschappijen interesse hebben.

2. De Italiaanse staat springt bij

Het mag eigenlijk niet, maar de Italiaanse overheid zou nog eens bij kunnen springen om Alitalia te redden. De Europese Unie staat een overheid maar eens in de tien jaar toe een bedrijf staatssteun te verlenen en Alitalia heeft die steun al gehad in 2009, onder andere omdat Berlusconi tijdens de verkiezingen beloofd had de maatschappij in Italiaanse handen te houden. Dit kostte de staat destijds 4 miljard euro.

Dat het niet nog een keer mag, betekent niet dat het niet nog een keer gebeurt, aldus luchtvaarteconoom Hans Heerkens. "De overheid zal het zeker proberen, want de Italiaanse maatschappij is emotioneel belangrijk voor ze. Ze zouden een list kunnen verzinnen en het een paar maanden langer open houden. Dat is het maximaal haalbare."

3. Faillissement

Van alle scenario's is een faillissement het meest waarschijnlijke. Alitalia draait al jaren verlies en het feit dat KLM niet meer wil investeren, is een teken aan de wand.

Een faillissement zal niet alleen emotioneel een klap zijn voor de Italianen, maar mogelijk ook een economische. Toen in 2001 de Belgische maatschappij Sabena failliet ging, verloor luchthaven Brussel in enkele maanden haar goede positie. Een faillissement van Alitalia zou dezelfde gevolgen kunnen hebben voor het vliegveld van Milaan.

Daarom zou de Italiaanse overheid kunnen overwegen - met enkele partners - na het faillissement een nieuwe luchtvaartmaatschappij te beginnen. Maar dit is niet erg aantrekkelijk. Met een faillissement houdt Alitalia juridisch op te bestaan, dus kan de staat niet zomaar diens startplekken op Italiaanse vliegvelden overnemen. Die zullen na een faillissement vrijgegeven worden en worden geveild onder alle maatschappijen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden