Opnieuw een schoenwinkel in zwaar weer

House of Shoes failliet. 'Doorstart ridicuul.'

De beste kwaliteit, de beste service en de beste prijzen. En toch failliet. Dat is het verhaal van House of Shoes, een winkelketen met schoenenzaken in bijna dertig Nederlandse steden. De lofzang op de kwaliteit, service en prijzen komt uit 2011, toen House of Shoes werd verkozen tot beste schoenenwinkel van Nederland. Gisteren kwam de faillissementsverklaring. Na 108 jaar moet de winkelketen waarschijnlijk voorgoed de deuren sluiten.

House of Shoes is al de tweede schoenverkoper die deze week met slecht nieuws naar buiten kwam. Eerder vroeg Schoenenreus uitstel van betaling aan. Beide winkels waren al eerder in de problemen gekomen en begonnen enkele jaren geleden aan een doorstart. Het tweede leven lijkt niet lang te duren. De druk op de traditionele schoenenzaak, die met de jaren toeneemt, blijkt te groot.

Sinds 2011 is de verkoop van schoeisel met gemiddeld 10 procent gedaald. De consument heeft minder te besteden, spaart meer en maakt liever geld vrij voor, bijvoorbeeld, een iPhone 6 dan nieuwe schoenen. Het uitgavenpatroon is veranderd, zegt retaildeskundige Cor Molenaar. Nederlanders geven volgens hem gemiddeld 10 procent van hun vrij besteedbaar inkomen uit aan producten die zo'n tien jaar geleden niet eens bestonden. Hij noemt als voorbeeld de tablet, een abonnement op Netflix en digitale televisie.

Vooral schoenenwinkels die zich richten op de massa hebben het zwaar. Niet alleen is de concurrentie van de talloze traditionele schoenenwinkels moordend, ook online-winkels drukken een stempel op de schoeinenbranche. Daar draagt de sector zelf aan bij volgens experts. "Winkels jagen mensen naar het internet. De beleving, het neerzetten van een merk is van groot belang", stelt merken- en marketingdeskundige Paul Moers. "Maar op dit moment is de emotie van de winkelketens bagger. Saai en smakeloos, een anti-beleving." Moers begrijpt dat de consument met één muisklik nieuwe laarzen bestelt bij een online-winkel.

Ook Molenaar vindt dat de schoenenbranche de hand in eigen boezem moet steken. "Er moet een nieuw retailmodel ontstaan. Het huidige model is achterhaald. Kijk naar de winstcijfers van H&M, of het succes van internetmarktplaats Alibaba. Die organisaties zijn direct verbonden met de producent." De retaildeskundige denkt dat dat de toekomst is. "Zo kun je de prijzen laag houden en snel inspringen op de constant veranderende vraag."

House of Shoes kijkt naar de mogelijkheden voor een tweede doorstart. Een slecht idee, zegt Moers: "Dat zou ridicuul zijn. Als ze doorgaan lopen ze tegen precies hetzelfde probleem aan. Ze begrijpen niet dat retail een vak is." De marketingdeskundige acht de kans klein dat de winkelketen een derde kans wordt gegund.

Winkelketen House of Shoes was niet bereikbaar voor commentaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden