Oplevering Noord-Zuidlijn opnieuw uitgesteld

Werkzaamheden in metrostation Vijzelgracht waar in mei de langste roltrap in de Noord-Zuidlijn werd aangelegd.Beeld anp

De Noord-Zuidlijn in Amsterdam gaat op zijn vroegst op 22 juli 2018 rijden. De oplevering van de prestigieuze nieuwe metrolijn onder de hoofdstad is met negen maanden uitgesteld. Dat maakte verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens vandaag bekend.

Tot nu toe was de startdatum oktober 2017, maar vanwege een aantal tegenslagen is deze datum niet meer haalbaar, liet Litjes weten. De nieuwe vertraging zal niet leiden tot hogere kosten: "De extra kosten van deze vertraging kunnen worden opgevangen binnen het huidige projectbudget", belooft de wethouder. "Als we één les hebben geleerd van de Noord-Zuidlijn is het wel dat je genoeg buffer moet inbouwen om dit soort tegenslagen binnen budget te kunnen opvangen." Wethouder Litjens noemde de vertraging 'vervelend voor de Amsterdammers'.

Het faillissement van aannemer Imtech en bouwbedrijf Oskomera spelen een rol in het nieuwe uitstel van de ingebruikname. Ook problemen met de ICT dragen bij aan het niet halen van de streefdatum. Bovendien heeft het testbedrijf meer tijd nodig om alle systemen grondig te controleren.

Vertragingen
De aanleg van de Noord-Zuidlijn wordt al jaren geplaagd door vertragingen. In 2002 begon de gemeente Amsterdam met de aanleg, toen was het plan de lijn in maart 2011 af zou zijn. Het budget bedroeg destijds 1,4 miljard euro, maar dat is inmiddels bijna vijftien jaar later al gestegen naar 3,1 miljard.

Litjens verwacht dat het megaproject, dat zich nu in de afbouwfase bevindt, eind juni 2018 helemaal is afgerond. De startdatum van 22 juli is gekozen, omdat op die dag ook de zomerdienstregeling ingaat. "Daarmee kunnen we de risico's op onvoorziene opstartproblemen voor de reizigers zo beperkt mogelijk houden."

'Meer investeren in de Randstad'
Gisteren maakten de vier regionale vervoerbedrijven en de NS nog bekend meer te willen investeren in het openbaar vervoer in de Randstad zodat de reistijden er minder lang worden.

Voor het toekomstbestendig maken van het openbaar vervoer is volgens de ov-bedrijven de komende 20 jaar een jaarlijkse overheidsinvestering van 1 miljard euro nodig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden