Oplagen Trouw en FD stijgen, Telegraaf en AD krimpen

De papieren oplage van Trouw is de eerste zes maanden van dit jaar licht gestegen tot bijna 92.000 exemplaren. Dat betekent een stijging van een half procent vergeleken met het eerste half jaar van 2012. Ook de betaalde oplage van de Volkskrant steeg licht tot 232.888. Meest opvallend is de stijging bij Het Financieele Dagblad dat bijna vijf procent meer papieren kranten verkocht.

De totale oplage van alle kranten blijft dalen, blijkt uit de cijfers van oplage-bureau HOI. Dramatisch is het verlies aan betalende lezers bij De Telegraaf, dat met 50.000 kranten daalde tot 475.339 betaalde kranten per dag. Ook bij het AD is de daling fors, met een afname met 10.000 betaalde kranten.

Het verlies van papieren oplage wordt bij een aantal kranten opgevangen door een groei van de betaalde digitale oplage. NRC Next compenseert het verlies op papier op die manier, waardoor de totale betaalde oplage licht stijgt met 0,4 procent. Zo had de krant vorig jaar een betaalde digitale oplage van 1738 en dat is in het tweede kwartaal van 2013 fors gestegen naar 11.974. Trouw heeft ruim 9000 betalende digitale abonnees.

Ook de ooit grote publiekstijdschriften hebben het zwaar, blijkt uit de HOI-cijfers. De vrouwenbladen Viva en Flair (beide van Sanoma) zaten in het tweede kwartaal in de hoek waar de zwaarste klappen vielen. De betaalde oplage van zowel Viva als Flair daalde met zo'n 25 procent. Ook bij Nieuwe Revu en Panorama, twee andere Sanoma- uitgaven, was sprake van soortgelijke dalingen. Playboy viel op met een teruggang van 34 procent. Ook de roddelbladen Story, Privé en Weekend zagen hun oplage fors teruglopen.

(Trouw)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden