Opladen en rust

De elektrisch aangedreven Mini heeft als praktisch minpunt dat de actieradius slechts 200 kilometer is, schrijft Trouw (krant van gisteren). Om daarna weer 200 kilometer verder te kunnen moet de auto twee uur aan het net worden gekoppeld. Maar hoe beperkend is zo’n actieradius. Zelf zou ik voor 98 procent van mijn autoritten hieraan voldoende hebben.

Een voorbeeld: regelmatig ga ik vanuit Leiden heen en weer naar Oost-Groningen. Dat is 240 kilometer. Te veel voor een acculading. Maar met ’twee uur rijden, kwart uur rust’ en een gemiddelde snelheid van 75 kilometer per uur, kun je na 150 kilometer een kwartier stoppen en voor weer 50 kilometer bijladen. Genoeg om je doel te bereiken. En je zult niet direct terugkeren na aankomst. Er is ook winst voor de portemonnee: een elektrische auto kost aan brandstof vier maal zo weinig.

Een klein beetje minder, een stukje rustiger en alles is bereikbaar met een elektrische auto. Want hoe belangrijk is het om in vijf uur in Parijs te kunnen zijn? En wat scheelt het als ik drie dagen over mijn vakantiereis naar Rome doe in plaats van twee? Mijn volgende auto wordt dan ook vast een elektrische.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden