Opiniepeilingen

In 1869 kreeg de in Amerika aangespoelde Engelsman Henry Morton Stanley van zijn baas, Gordon Bennett, de directeur van de New York Herald opdracht om de in zuidelijk Afrika verdwenen ontdekkingsreiziger David Livingstone op te zoeken en van zijn bevindingen verslag te doen in de New York Herald.

Deze journalistieke stunt hoort thuis onder het hoofdstuk 'commerciële journalistiek'. De meest geavanceerde vorm daarvan is sinds enige tijd de peiling van de publieke opinie. Een krant (of onverschillig welk publiciteitsorgaan ook) hoeft er niets voor te doen dan alleen een heleboel geld op tafel te leggen om een aantal enquêteurs van een, meestal commercieel, bureau in te huren. Men koopt en maakt op dat moment 'nieuws', dat op hetzelfde ogenblik een volstrekt kunstmatig, maar niet ongevaarlijk (en voor de betrokken media waarschijnlijk niet onprofijtelijk) leven gaat leiden.

(Commentaar, 11 oktober 1976)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden