Ophef over vooroordelen in lesboek maatschappijleer

D66-Kamerlid Van Meenen: Vmbo-methode is risicovol

MARIJKE DE VRIES en REDACTIE ONDERWIJS & OPVOEDING

Zijn alle Marokkaanse jongens crimineel? Volgens uitgeverij Malmberg is dat een prikkelende vraag om over te discussiëren tijdens de les maatschappijleer. Maar nu er zoveel kritiek is op haar vmbo-lesmethode 'Blikopener', werkt de uitgever aan vervangende lesstof. Die is vanaf volgende week gratis te downloaden.

Volgens D66-kamerlid Paul van Meenen bestaat de lesmethode uit een 'aaneenschakeling van vooroordelen'. Hij stoort zich niet alleen aan de opgaven over Marokkanen, zegt hij, ook over 'de achterhaalde man-vrouwpatronen' in de methode. Het Kamerlid werd dinsdagmiddag via Twitter op de opgaven gewezen door partijgenoot Noureddine Zarroy, gemeenteraadslid in Helmond. Van Meenen stelde vragen aan staatssecretaris Sander Dekker van onderwijs. "Ik denk dat deze methode vooroordelen bevestigt of zelfs versterkt en ik wil weten of dit niet in strijd is met de kerndoelen."

De bewuste opgaven staan al sinds 2005 in het lesboek voor de twee laagste vmbo-niveaus en het antwoord op de vraag in de eerste zin is volgens het antwoordmodel overigens: 'Nee, natuurlijk niet'.

Niet alleen Van Meenen roerde zich. Op Twitter ontstak een storm van kritiek. Zo schreef 'Meester Bart' Ongering, leraar Engels op het vmbo in de Bijlmer en bekend van zijn boek met uitspraken van leerlingen, een boze brief aan de uitgever, die hij op internet plaatste. Hij stoort zich aan de 'belachelijke toon' van het lesboek. "Sta ik daar mijn best te doen om de kinderen te leren om respect en waardering te hebben voor anderen, wordt mijn kennis volledig ontkracht door een boek waarmee wordt gewerkt bij maatschappijleer." Hij vraagt de uitgeverij om excuses.

Malmberg betreurt dat 'mensen zich gekwetst voelen over de wijze waarop deze lesstof in Blikopener wordt aangeboden'. De uitgever benadrukt dat de methode niet zomaar stevige stellingen poneert. "Juist door een open discussie te voeren over deze stellingen probeert de methode leerlingen de nuance te laten ontdekken." Docenten horen dat te begeleiden.

Van Meenen vindt dat 'risicovol'. "Zeker bij vmbo-leerlingen die wellicht wat gevoeliger zijn voor wat er op papier staat en minder kritisch ingesteld zijn dan vwo'ers."

Tonia Rijlaarsdam, vmbo-docent maatschappijleer op het AOC Groenhorst in Ede verbaast zich over de felle reacties. Zij werkt al jaren met Blikopener-methode, die ze 'heel duidelijk' noemt. "Ik werk op een witte school met nogal rechts georiënteerde leerlingen. Juist door deze methode kan ik hun vooroordelen bespreken. Het biedt goede aanknopingspunten om ze het verschil te leren tussen een mening, een feit en een vooroordeel."

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden