Opgewaardeerde bestelbus rijdt makkelijk te hard

Hardrijdende bestelbusjes zijn een probleem, vindt verkeersminister Peijs. Misschien komt het gejakker wel door de luxe van de nieuwe busjes. Want daarin kun je heel comfortabel gas geven.

Het kopen van een nieuwe bestelbus kan een verwarrende ervaring zijn. De keuze is groot, het aanbod verleidelijk en de mogelijkheden zijn bijna oneindig. Neem de nieuwe Volkswagen Multivan, gebouwd in drie uitvoeringen met een waslijst aan standaardopties. De 'Highline' heeft bijvoorbeeld velourbekleding, 17-inch velgen, een regensensor, climatronic en alcantara-bekleding.

Dat kan de gemiddelde vervoersplanner voor onverwachte vragen stellen. Want wat is dat: 'Alcantara-bekleding'? En is het nodig om behalve ABS ook nog ESP te hebben?

De concurrentie maakt het er niet makkelijker op. De Citroën Berlingo heeft een multifunctionele passagiersstoel, pyrotechnische gordelspanners en airconditioning met pollenfilter, ook vertrouwenwekkende accessoires. En dat terwijl de auto vijftien jaar geleden in feite een eend met een laadbak was.

,,De bestelbuschauffeur bestuurde pakweg tien jaar geleden een veredeld paard met wagen'', zegt Jan van Gelderen van Daimler-Chrysler Nederland. ,,Dat is nu heel anders.''

De opwaardering van de bussen wijdt hij vooral aan arbo-eisen. ,,Geluidsnormen maakten betere isolatie en ergonomie noodzakelijk. Daarna werden de stoelen verbeterd voor meer zitcomfort. Tenslotte werd de vormgeving van de dashbords onder handen genomen. Eigenlijk dezelfde verbeteringen die personenauto's in de loop van de tijd ondergingen.''

Het comfort van de busjes maakt hard rijden makkelijker, denkt Van Gelderen. ,,Als je lekker zit en weinig last hebt van motorlawaai, druk je het gaspedaal zomaar verder in.'' Veel busjes worden ook speciaal gebouwd om snel te kunnen rijden. ,,We moeten ook rekening houden met de Duitse markt. Op de Autobahn gelden geen snelheidsregels.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden