Opgekrikte cijfers als steun voor Rotterdam

Marijke de Valck heeft aan de Universiteit van Amsterdam het fenomeen filmfestivals onderzocht. Een van de festivals die zij in haar boek ’Film Festivals, From European Geopolitics to Global Cinephilia’ (2007) aandoet, is dat van Rotterdam dat volgende week begint.

De Valck, docent mediastudies aan de Amsterdamse universiteit komt zelf uit Rotterdam. Ze beschrijft de ontdekkingen die ze er deed, vanaf midden jaren negentig. Ze zag er haar eerste Egyptische film. En ’Safe’ van Todd Haynes (1995), over een vrouw in Los Angeles die van haar omgeving is vervreemd. Met haar zus had ze in de ’betere’ bioscoop ook al Gus van Sants ’My Own Private Idaho’ (1991) gezien, en Jane Campions ’The Piano’ (1993). Ze schaart zichzelf onder de cinefielen voor wie filmfestivals jaarlijkse hoogtepunten zijn.

Niet voor elke cinofiel geldt hetzelfde. Ik ken er die filmfestivals mijden, omdat ze het emotioneel niet aan kunnen om 2, 3, 4, 5 films op een dag te zien, nagelbijtend, tranen wegslikkend, wegzakkend op een vreemde schouder.

Een Fassbinder-fan die vier dvd-boxen met Fassbinder-films had aangeschaft, vertelde dat hij eerst twee films op een avond keek, maar dat hij daar vanaf was gestapt. Na één film was hij kapot, zat er emotioneel doorheen. ’Film als Emotiemachine’, zo noemde een andere wetenschapper jaren geleden zijn psychologische studie.

Om nog even bij mevrouw De Valck te blijven: zij concludeerde dus dat er wel over filmfestivals werd geschreven in kranten en tijdschriften, maar dat er nauwelijks academisch onderzoek naar was gedaan. Met haar boek wil ze deze leemte opvullen.

En zo geeft ze een historisch overzicht van de ontwikkeling van filmfestivals, en gaat ze na hoe het hedendaagse filmfestivalcircuit (net)werkt. Interessant, maar ook een beetje braaf, tot de ’case study’ Rotterdam begint, en De Valck het indrukwekkende bezoekcijfer van 367.000 neerzet als ’een leugen’ – zich beroepend op een uitspraak van voormalig Cinemart-man Ido Abram.

Het gaat, aldus Marijke de Valck, om bezoekcijfers die in het competitieve filmfestivalcircuit dienen als graadmeter voor succes en die kunstmatig opgekrikt worden, om de indruk van Rotterdam als een belangrijk nationaal en internationaal evenement te ondersteunen.

Alle filmfestivals hanteren volgens De Valck dergelijke methoden. Wij verheugen ons nu al op het persbericht dat elke maandag na het festival wordt rondgestuurd, met de vrolijke boodschap dat het bezoekcijfer opnieuw is gestegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden