Opgedrongen bruidsschat voor koper Amsterdamse kabelnet

Het blijft schimmig rond de plannen van KTA, de Amsterdamse kabelexploitant. Vorig jaar maakte de gemeente bekend het kabelnet, goed voor 485 567 aansluitingen, te willen verkopen met het oog op de gewenste aanpassing tot een 'hightech' interactief systeem.

Terwijl de handtekeningen nog niet zijn gezet heeft KTA op de valreep een langlopend contract afgesloten met Teleselect, een interactieve dienstenaanbieder, die vanaf volgende maand via het nieuw opgezette TV-a-la-carte abonnee-tv en pay-per-view gaat verzorgen.

Wie de toekomstige eigenaar van het Amsterdamse kabelnet ook zal zijn, zeker is dat hij het dienstenpakket van Teleselect als een opgedrongen bruidsschat mee zal krijgen. Dat is des te vreemder als je bedenkt dat de meeste geïnteresseerde partijen eigen belangen hebben op de interactieve dienstenmarkt. In de dans rond het Amsterdamse kabelnet, dat naar schatting zo'n 450 miljoen moet opbrengen, zijn al vele grote (ook internationale) namen genoemd. De enige naam die hardnekkig blijft klinken is die van het consortium rond Philips, waarin ook mediagigant Time Warner en het Amerikaanse US West deelnemen. Laat Teleselect nou net een joint-venture zijn tussen Philips, KPN en het Amerikaanse Graff. En laten nou ook de decodeerkastjes, die je nodig hebt om TV-a-la-carte te ontvangen, ontwikkeld en geproduceerd zijn door Philips en te koop in de Primafoonwinkels van de PTT (dochter van KPN).

De verkoop van het Amsterdamse kabelnet en de keuze voor Teleselect juist op dit moment, het is allemaal toeval, wil TV-a-la-carte-directeur T. Baijings ons doen geloven. “Onze eerste zorg is om de consument een zo groot mogelijke keuze te bieden in een zo uitgebreid mogelijk pakket.” Dat er bij de uitzending van TV-a-la-carte, een volle dochter van KTA, is gekozen voor het analoge en dus binnenkort verouderde D-2Mac systeem, het systeem dat ook Philips al jaren lang probeert te pushen, ook dat is toeval, volgens Baijings. Om het Amsterdamse kabelnet daarvoor geschikt te maken heeft de gemeente op de valreep nog 10 miljoen gulden geïnvesteerd. De keuze voor het D-2Mac-systeem is volgens Baijings ingegeven door het feit dat het moeilijker te kraken is.

Elke tv-kijker in de regio Amsterdam die vanaf mei gebruik wil maken van TV-a-la-carte kan kiezen uit zeven kanalen (tegen eind '96 zullen dat er 20 zijn) die als 'plus-pakket' bovenop het basispakket komen. De kanalen zijn ingedeeld naar genre: Cinema Royal ('de beste filmtoppers aller tijden'), Rondje Humor (Tommy Cooper, Bennie Hill e.d.), Max TV ('ruime sortering topfilms en recente tv-premières') en Passion TV ('een erotisch avontuur voor wanneer u in de stemming bent'). De kosten van het Teleselect-pakket bestaan uit drie delen: voor de decoder betaal je 14,95 gulden per maand, een abonnement op de abonnee-tv-kanalen Cinema Royal en Rondje Humor kost respectievelijk 14,95 en 12,95 gulden per maand. Bij Max TV en Passion TV betaal je tussen de 7,95 en 8,95 gulden per afgenomen film (pay-per-view), die op elk gewenst moment van de dag bekeken kan worden. In de toekomst komen daar nog sport- en homeshopping-kanalen bij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden