opera

Herhaling dinsdag. Vanavond geeft Kirov in Utrecht (Vredenburg) een concertante uitvoering van Tsjaikovski's 'Schoppenvrouw'. Het schitterende koor van Kirov Opera werkt woensdag, donderdag en vrijdag in De Rotterdamse Doelen mee aan concerten van het Rotterdams Philharmonisch Orkest met het Te Deum van Berlioz.

Eindelijk, zo leek die zucht uit te drukken, weer een kijkdoos waaraan de ogen zich lui konden vergapen, zonder eerst prikkels naar de hersenen te hoeven sturen voor inhoudelijke uitleg. Het feit dat er een decorrestaurateur aan de Kirov-produktie van Borodins 'Vorst Igor' te pas moest komen, zegt iets over de premièredatum van deze voorstelling. Met choreograaf Michail Fokine als medewerkende moet deze produktie uit het begin van deze eeuw stammen. Een museumstuk dus deze 'Vorst Igor', de tweede opera waarmee het Kirov-gezelschap deze week scènisch in het Danstheater optrad.

Alexander Borodin schreef het libretto zelf naar een 12-de eeuws episch gedicht. Daarin schuilt het dramatische probleem van 'Vorst Igor'. Door een alomvattend en historisch verhaal te verklanken, kon Borodin het publiek emotioneel nauwelijks aan één van zijn personages binden. De angstige momenten van Igors vrouw, de gekwelde Jaroslavna in het tweede en derde bedrijf kwamen er het dichtst bij in de buurt, maar meteen ervóór of direct erná leidden scènes met de dronkemannen Skoela en Jerosjka hopeloos van het drama af.

Van de problemen van de christelijke vorst Igor, die ten strijde trok tegen de Aziatische Polovetsers aangevoerd door Chan Kontsjak, kon Borodin ons muzikaal geen deelgenoot maken.

Onmogelijke liefde Evenmin buitte hij de onmogelijke liefde tussen Igors zoon en Kontsjaks dochter uit. De jongen bleef bij de vijand achter, maar tijdens het happy end vroeg zijn moeder Jaroslavna niet eens aan haar man (die opnieuw tegen de Chan ten strijde wil) wat er van hun kind geworden was. 'Vorst Igor' is een opera in grootse taferelen, geënt op de Franse grand'opéra waarin voor de kleine, menselijke emotie weinig plaats is.

De verwisseling van scènes en aktes die dirigent Gergjev en musicoloog Joeri Falik voor deze opvoering bedachten, kon daar niet veel aan verhelpen. De volgorde was trouwens op belangrijke punten weer anders dan de vernieuwende opname die Kirov en Gergjev onlangs op de cd vastlegden. Het geeft aan dat het zoeken naar de juiste oplossing een work in progress is.

De taferelen werden overigens meeslepend uitgevoerd door Gergjev en de zijnen. De bekende Polovetser dansen (een geliefd concertstuk dat in Nederland zelden in de dramatische context te zien is) werden met vaart, ritmische precisie en muzikale opwinding gebracht. Het publiek vond het prachtig en reageerde navenant op de opwindend bereikte slotbeelden van de drie aktes. Daarin stond steevast het toneel vol met iedereen die uit Sint Petersburg was meegereisd. Heuse tableaux vivants, waarvoor het doek steeds nog eens opging om het enthousiaste publiek er een extra blik op te gunnen.

Tot in de kleinste rollen (een schitterende Lia Sjevtsova bijvoorbeeld als Polovets meisje) was deze Kirov-produktie wederom fenomenaal bezet. Er stonden een paar bekenden als Nikolai Poetilin en Boelat Minzjilkiev, beiden imposant in hun basrollen van Igor en Kontsjak. Larissa Djadkova als een fenomenaal zingende dochter van de Chan en Joeri Maroesin als haar geliefde Vladimir (nogal gevaarlijk hard in de hoogte) behoorden ook tot de bekenden.

Nieuw was Jevgenia Tselovalnik als Jaroslavna; zij hoefde absoluut niet in de schaduw te staan van de tot wereldster uitgegroeide Gortsjakova. Alexander Morozov was ideaal als vorst Galitski die de afwezigheid van Igor benutte voor een greep naar de macht.

Gergjev dirigeerde de lange opera met totale inzet en liet zijn orkest weer eens vlammen. Het opwindende Kirov-koper toeterde dat het een lust had en die glanzende strijkersgroep speelde drie uur lang hemels.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden