openbaar vervoer / Spoor floreert dankzij buurtbus

Minister Peijs opent vandaag vier nieuwe treinstations tussen Apeldoorn, Deventer en Zutphen. Buurtbusvereniging Klarenbeek verzorgt de aanvoer van passagiers uit omliggende dorpen.

door Onno Havermans

De stations Twello, Apeldoorn-Osseveld, Apeldoorn-De Maten en Voorst-Empe moeten meer reizigers de trein in lokken. Want nu al loopt het verkeer op de weg rondom Apeldoorn en Deventer vaak vast. Met de bouw van nieuwe woonwijken in Apeldoorn en Twello, samen goed voor 14.000 woningen, nemen die problemen alleen maar toe.

,,Naast asfalt moeten we inzetten op het openbaar vervoer in de Stedendriehoek. Daar was jaren niet in geïnvesteerd”, zegt de Gelderse gedeputeerde Marijke van Haren. De provincie steekt hier nu 14 miljoen euro in. ,,We willen een uitstraling van: openbaar vervoer is er voor slimme reizigers, die files en opstoppingen voorbij rijden. Dan kun je goed concurreren met de auto.”

De trein vervult een hoofdrol in het verkeersbeleid van Gelderland. De provincie is verantwoordelijk voor vijf lijnen, die NS niet rendabel achtten. ,,Het is doodzonde om de spoorlijnen die overal liggen niet te gebruiken’’, vindt Van Haren. ,,Mensen zitten graag in de trein. De afgelopen jaren is het treinvervoer op onze lijnen gegroeid. Onze filosofie is sneltramachtig, dus geen hoge snelheden, maar wel een goede verbinding, ook in dunbevolkt gebied.”

Daarvoor zorgt de stationsbus, een achtpersoons busje dat aansluit op de vertrek- en aankomsttijden van de treinen. Het komt in de plaats van twee grote buslijnen. ,,De busjes voeden de stations. Dat systeem is in de Achterhoek al jaren succesvol en dat rollen we nu uit over heel Gelderland”, zegt Van Haren. ,,Langs de Valleilijn, in Rivierenland tussen Tiel en Arnhem en op de Veluwe: overal duurzaam openbaar vervoer.”

Sommige kernen in de Stedendriehoek krijgen daardoor weer aansluiting op het openbaar vervoer. Dankzij de vrijwilligers van Buurtbusvereniging Klarenbeek, want zonder hen zou het fijnmazige systeem niet uitvoerbaar zijn. Vanaf morgen rijden 85 vrijwillige chauffeurs op drie lijnen tussen Apeldoorn, Teuge, Twello, Voorst-Empe en Klarenbeek. Daarmee is de vereniging in één keer verdriedubbeld.

,,Het zijn studenten, werklozen, huisvrouwen, vutters en gepensioneerden”, vertelt Jacob Speldekamp, coördinator buurtbus bij vervoerder BBA. ,,Ze zijn medisch gekeurd, hebben een rijtest afgelegd en de route verkend. Maandag zullen we zien hoeveel mensen er bij de haltes staan, dat wordt spannend, er zijn immers twee buslijnen opgeheven. Als er twintig mensen staan voor acht zitplaatsen, krijgt de vrijwilliger verwijten en dat willen we natuurlijk niet. Mensen moeten liefst op de fiets naar de nieuwe stations, de bus is er voor wie dat niet kan.”

Gelderland heeft een rijke traditie van buurtbussen, sommige verenigingen bestaan al 25 jaar. ,,Er zijn dertig verenigingen met 850 vrijwilligers, die samen goed zijn voor vier procent van het openbaar vervoer in de provincie”, aldus Van Haren. ,,De BBA heeft tachtig buurtbussen in Brabant”, vult Speldekamp aan. ,,Op de Veluwe rijden dertien lijnen. Begin dit jaar zijn we begonnen met een lijn rond Harderwijk. Die heeft al tienduizend passagiers vervoerd.”

Het heeft vier jaar gekost om het netwerk in de Stedendriehoek op te bouwen, zegt Van Haren. ,,Toen ik aan deze klus begon, dacht ik dat het me nooit zou lukken. Maar vier jaar onderhandelen en lobbyen in Den Haag heeft voor een kentering gezorgd, van hakken in het zand naar meedenken. Het is tekenend dat de NS met een zelfsturend team hebben ingeschreven op de lijn Zutphen-Apeldoorn, die ze niet rendabel vonden. Nu ze deze concessie hebben gekregen, hoop ik dat ze vaker zulke teams gaan inzetten.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden