Open brief: bisschoppen, nodig paus toch uit

Paus Franciscus. Beeld epa
Paus Franciscus.Beeld epa

De Nederlandse bisschoppen moeten paus Franciscus alsnog vragen naar Nederland te komen. Dat schrijft het actiecomité 'Paus naar Nederland' in een open brief aan de bisschoppen. 'We hebben hem nodig!', zo valt te lezen in het verzoek. En: 'Wat maakt dat u als bisschoppen zo afhoudend blijft????'

De actiegroep publiceert de brief naar aanleiding van uitspraken die Franciscus vorige week deed in Straatnieuws. Daarin zegt de paus een bezoek niet op voorhand af te wijzen.

Teleurstelling
Coördinator Ad de Groot van 'Paus naar Nederland' is teleurgesteld in de manier waarop de bisschoppen op deze uitspraken reageren. "De mensen in Nederland willen het graag, de paus is ook niet afwijzend. Daartussen zitten de bisschoppen die niet alleen terughoudend zijn, ze houden het af."

Van een formele uitnodiging is momenteel geen sprake, liet de bisschoppenconferentie eind vorige week al weten. De paus is welkom 'mocht het wel een keer in alle agenda's passen', zo stelde de voorzitter van de Bisschoppenconferentie kardinaal Wim Eijk in een communiqué.

Van gedachten veranderen
De Groot hoopt dat de open brief de bisschoppen over de streep haalt om alsnog over een uitnodiging na te denken. Alleen de bisschoppen kunnen de paus officieel uitnodigen om naar Nederland te komen. Morgen komen ze bijeen voor hun maandelijkse vergadering.

De werkgroep 'Paus naar Nederland' werd twee jaar geleden in het leven geroepen. Vorig jaar stuurde het comité vijfduizend handtekeningen van Nederlanders richting Rome die de kerkleider graag zouden ontvangen. De initiatiefnemers, die tevens samenkomen onder naam 'Bezield verband', zijn ook kritisch over de vele kerksluitingen.

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.