Opel: eerst Duits, toen Amerikaans en nu Frans

overname | Peugeot-Citroën koopt Opel voor 2,2 miljard euro van General Motors. Het maakt het Franse concern de op een na grootste autofabrikant van Europa.

Het Franse Opel. Het klinkt nog wat onwennig, maar straks is het oer-Duitse merk toch echt in Franse handen. Peugeot-Citroën (PSA) neemt Opel over van General Motors. Dat zijn Amerikanen, dus zo Duits was de eigenaar al niet. Wel werkt de helft van het aantal medewerkers van Opel in Duitsland, staat het hoofdkwartier in Rüsselsheim en heet de topman Karl-Thomas Neumann. De Duitse identiteit blijft, beloofde de Portugese topman Carlos Tavares van Peugeot-Citroën. Wat verandert er dan wel bij Opel?

Vermoedelijk zullen slecht verkopende modellen verdwijnen. Dat is namelijk precies wat PSA-topman Tavares de afgelopen jaren deed om van PSA weer een winstgevende onderneming te maken. Van de Astra's en Corsa's zal hij afblijven. Maar de kleinste modellen van Opel, de Adam en Karl, doen het relatief slecht. In totaal verkoopt Opel meer auto's dan Peugeot en Citroën. Toch rijden er meer kleintjes van de Franse automerken uit de showrooms dan Opeltjes.

Een van de redenen voor de overname is schaalvergroting. Peugeot, Citroën en Opel/Vauxhall kunnen gezamenlijk onderdelen inkopen, wat goedkoper is. Dat betekent dat de Opels in de toekomst dezelfde onderdelen gebruiken als de twee Franse automerken. Nog een reden voor de overname is namelijk synergie.

Schaalvergroting en synergie zijn doorgaans termen waar vakbonden onrustig van worden, want ze betekenen banenverlies. Duitse politici klonken afgelopen weken, toen de overname zich aankondigde, ongerust. Ook de ondernemingsraad van Opel is er niet gerust op.

Tavares zei vanmorgen direct dat de Duitsers zich geen zorgen hoeven te maken. Sluiting van een of meerdere productiehallen in Duitsland om de winstgevendheid te vergroten noemde hij een 'simplistische oplossing'. Hij zei ook de werkgelegenheid in stand te houden. "Bestaande contracten worden gerespecteerd." Daarmee verhulde Tavares dat er de komende jaren ongetwijfeld banen verdwijnen. Niet door ontslag, maar door functies niet op te vullen als er iemand vertrekt bijvoorbeeld, of door tijdelijke medewerkers geen contractverlenging te geven.

Door deze kostenverlaging en verhoging van de efficiency moet Opel in 2020 weer winstgevend zijn. Lukt dat, dan zou het voor het eerst in ruim twee decennia zijn dat Opel weer geld overhoudt aan het einde van het jaar. Het marktaandeel in Europa is in die periode bijna gehalveerd. Daarom ook wil het Amerikaanse GM zich terugtrekken uit de Europese automarkt.

Na de overname is PSA het op één na grootste autoconcern van Europa, achter Volkswagen en voor Renault.

undefined

In het kort

PSA betaalt 2,2 miljard euro voor Opel.

Samen met de Britse tak Vauxhall is Opel goed voor een jaaromzet van 17,7 miljard.

Het nieuwe bedrijf heeft een marktaandeel van ongeveer 17 procent.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden