Op zoek naar klatergoud

Hij was een voorbeeld van de klassieke Amerikaanse droom: van loopjongen tot miljonair. Norman Brokaw, die zaterdag op zijn 89ste overleed, begon als vijftienjarige in de postkamer van agentschap William Morris dat de belangen van filmacteurs behartigde. Een van zijn taken was om in Los Angeles de filmstudio's af te lopen om de wekelijkse gages van artiesten in ontvangst te nemen. Zo raakte hij bekend met de bazen in de filmindustrie en met de bedragen die ze betaalden. Daar vertelde hij graag over: "Toen ik eens koffie rondbracht in een vergadering, hoorde ik een van de agenten praten over de vraagprijs van een acteur die 4500 dollar per week wilde hebben. Zonder na te denken riep ik uit: 4000 !"

Zijn handelsgeest werd gewaardeerd en hij kwam hogerop. Eerst mocht hij helpen met de radio- en variétéartiesten. Hij bedacht zelf radioprogramma's om zijn cliënten aan werk te helpen. Begin jaren vijftig vroeg zijn baas hem om dat ook te doen voor een nieuw medium: televisie. "Mijn eerste gedachte was: dat is een stap achteruit."

Maar tv bleek een uitkomst voor filmacteurs die hun glans in Hollywood begonnen te verliezen. Op tv kon een acteursloopbaan tot ver in de middelbare leeftijd worden gerekt. Zelf klom hij naar de top van het agentschap WMA. Hij vertegenwoordigde Clint Eastwood, Marilyn Monroe, Elvis Presley, Bill Cosby en vele anderen. Ook wist hij te bereiken dat acteurs konden meedelen in de winst van een film.

Hij breidde zijn werkterrein uit naar politiek en sport. Oud-president Gerald Ford en zijn vrouw lieten zich door hem vertegenwoordigen en daar verdienden ze miljoenen aan. Ook generaals met een goede babbel konden na hun pensioen bij hem terecht. Sinds de Olympische Spelen van 1976 ging hij met sportlieden aan de slag. In iedereen die bekend werd, zag hij klatergoud.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden