Op zoek naar een bijbel voor baby Minka, zonder bloedvergieten en zwerenstraf

MARIJE VAN BEEK

De rabbijn vertellen ze niets nieuws. Ook over de oerknal niet. Rabbijn Ies Vorst staat in het Nieuw Israëlitisch Weekblad stil bij het wereldnieuws van maart dit jaar. Voor het eerst was er wetenschappelijk bewijs voor de oerknal, het nagloeieffect was gemeten door Amerikaanse sterrenkundigen. Ter gelegenheid van Rosj Hasjana, het joodse nieuwjaar, blikt de rabbijn terug. "It sounds like a crazy idea", had een Britse hoogleraar astrofysica tegen de BBC gezegd. "Maar alles wat belangrijk is, alles wat wij vandaag zien - de melkwegstelsels, de sterren, de planeten - was op dat moment aanwezig, in minder dan één triljoenste van een seconde!'." Rabbijn Vorst is er niet ondersteboven van. "A crazy idea? Misschien wel crazy om te bevatten, maar niet nieuw. Want dat kwam de Tora ons meer dan 3300 jaar geleden al vertellen. 'Beresjiet bara Ellokiem et hasjamajiem weët haärets'. In het begin schiep God in totaliteit de hemelen, met alles wat daarin is, en de aarde, met alles wat daarin en daarop is." Volgens de rabbijn 'denkt' God de wereld. "Stelt u zich het Centraal Station voor. Met zijn perrons, zijn overkapping, de rails, de bielzen. Met de stationschef en zijn spiegelei, de passagiers enzovoort. Alles bestaat nu, dat wil zeggen: in uw gedachten. Niet in werkelijkheid. Maar, zegt de profeet: 'Kie lo machsjewotaj machsjewoteechem, jullie gedachten zijn niet als Mijn - Gods - gedachten!' Want als God een 'gedachte' koestert, wordt die gedachte tastbare werkelijkheid. Dat was de big bang van Rosj Hasjana!".

In Den Haag zaten de ouders van Minka met een probleem. Ze willen haar een kinderbijbel geven, maar ze weten niet welke. Vader doet verslag van de zoektocht in het plaatselijke blad Kerk in Den Haag. Op de foto ligt Minka, nog een baby'tje, vredig in haar draagzak. Om haar heen zitten de ouders en twee kerkelijk werkers. "Moet je een peuter vertellen dat God zo boos was dat hij de Egyptenaren strafte met zeven verschrikkelijke plagen? Zijn er geen kinderbijbels te vinden die het gezellig houden? Met deze ogenschijnlijk simpele vraag kloppen mijn vrouw en ik aan bij De Oase in Spoorwijk, het buurt- en kerkhuis van kerkenorganisatie Stek, waar ook een bibliotheek is." Ze testen een eerste kinderbijbel. Daarin slaat Aäron met zijn staf op de grond en komen er vreselijke plagen over het land Egypte. "Het vee sterft, de mensen krijgen zweren." Vader vraagt: "Moet dat nou?" De diaconaal werker: "In de Bijbel staat nu eenmaal een aantal moeilijke verhalen. Neem de Ark van Noach. Je kunt benadrukken dat er dieren worden gered, maar er zijn maar acht mensen die niet verdrinken." Misschien is een kinderbijbel zonder Oude Testament beter, oppert de vader. "Dat scheelt toch zeker een hoop bloedvergieten?" Er komt een tweede kinderbijbel op tafel. De diaconaal medewerker waarschuwt maar vast: "Hier staat het verhaal van de kindermoord van Bethlehem." Een derde kinderbijbel blijkt te 'sturend'. De keus valt op een kinderbijbel zonder tekst, de Kijkbijbel van het Nederlands Bijbelgenootschap. De diaconaal werker: "Als ouder ben jij zelf de vertolker. In het begin vinden kinderen nog gewoon de verhalen en de plaatjes mooi. Op een gegeven moment gaan ze vragen stellen. Soms moelijke vragen. Dan is het goed als ze zien dat hun ouders hen het eerlijke verhaal hebben verteld en lastige zaken niet hebben verzwegen." De ouders bladeren snel naar het hoofdstuk over de uittocht naar Egypte. 'De farao wil de Israëlieten niet laten gaan. Daarom straft God hem', lezen ze. 'De farao wordt bang. Hij laat Mozes gaan'. Vader verzucht: "Gelukkig, er komt geen zweer aan te pas."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden