Op zo'n drama was niemand voorbereid

Hoe precies weet niemand. Maar dat de skeelertocht bij de Dam-tot-damloop volgend jaar anders zal verlopen, staat voor organisator The Champion, de gemeente Amsterdam en de politie vast. Eergisteren kwamen 63 mensen in verschillende ziekenhuizen terecht na een massale valpartij in de IJ-tunnel, waar pijlsnel afdalend skateverkeer botste op langzaam klimmende skeeleraars.

van onze verslaggeefster

R. Scholtens van de Amsterdamse winkel Skate Zone heeft afgelopen zaterdag nog skates verhuurd aan onervaren mensen, die 'wel eventjes' naar Zaandam zouden skaten bij de Dam-tot-damloop. Noch Scholtens, noch zijn collega's hebben de huurders gewaarschuwd voor de gevaren van het zware parcours, dat voor geoefende skaters goed te doen is, maar voor mindere goden vol handicaps zat. Achteraf is Scholten geschrokken: bij de valpartij, waarbij enkele honderden skaters betrokken waren, zaten veel van zijn klanten.

De tocht is te ondoordacht geweest, zegt ook verkoper I. Kutin van Rodolfo's, Amsterdams oudste inlineskate-winkel. ,,Maar we hadden het niet verwacht.'' Ooggetuigen spraken van een bloedbad waar tientallen mensen met gebroken ruggen, sleutelbeenderen, benen en ellebogen tussen de gelukkigen met slechts zware schaafwonden lagen te kermen.

In totaal moesten 63 mensen naar een tweetal ziekenhuizen worden vervoerd: 37 skaters werden voor behandeling ondergebracht in het Boven IJ ziekenhuis in Amsterdam Noord, 26 anderen kwamen terecht in De Heel in Zaandam. Na twee dagen ligt in het Zaanse ziekenhuis nog een tweetal zwaarder gewonden.

Maar ook degenen die al naar huis mochten zullen nog enige tijd moeten herstellen, vermoedt de woordvoerder van het Boven IJ ziekenhuis. Hij heeft het over ernstige schaafwonden en verschillende fracturen. Hetzelfde geldt voor de ontslagen patiënten uit Zaandam.

,,Breuken en ernstige schaafwonden'', analyseerde ook W. Steenmeijer al, coördinator hulpdiensten van het Amsterdamse Rode Kruis ter plekke. Steenmeijer stond eergisteren met zijn ploeg in de tunnel. Op een dergelijk ongeluk waren ze bij lange na niet voorbereid. ,,Als ik het had zien aankomen, dan had er wel een grotere ploeg in de tunnel gestaan.'' Nu waren ze maar met zijn zessen: twee vooraan, drie achteraan en natuurlijk Steenmeijer zelf. Hoofd-, elleboog- en kniebescherming was weliswaar verplicht, maar zo'n elleboogbeschermer helpt geen mallemoer als je met 80 kilometer per uur op het alsfalt terechtkomt.

Het mega-ongeluk was volgens organisator The Champion, een commerciële organisatie die zich vooral toelegt op fiets- en loopevenementen, vooral te wijten aan de massale deelname van ongeoefende skaters. ,,Vorig jaar hebben we in de voorpubliciteit veel aandacht besteed aan de moeilijkheidsgraad van de tocht. Toen ging alles goed. Dit jaar was de belangstelling veel groter, blijkbaar ook van overmoedigen'', zegt woordvoerder K. Lansbergen. Lansbergen steekt ook de hand in eigen boezem: ,,Daar komt bij dat wij ze veel te massaal hebben laten vertrekken. De mensdichtheid aan het begin van de tunnel was veel te groot.''

Het skate-evement was voor The Champion ook wennen geweest: vorig jaar, toen de skeelertocht voorafgaand aan de Dam-tot-damloop voor het eerst werd georganiseerd, gold een maximum van 1500 deelnemers. Dit jaar was dat verhoogd naar 3500. En uiteindelijk was het aantal nog wel een paar honderd hoger. Bij de inschrijvingen was men coulant geweest en daarbij kwamen nog zwartrijders. Ook de gemeente had geen ongelukken voorzien. De vergunning voor de tocht was afgegeven op grond van de goede ervaring uit 1998. En de politie neemt alleen verantwoordelijkheid voor het publiek en het afzetten van de route.

Alleen de Skeelerbond Nederland, die buiten de organisaite stond, heeft het ongeluk zien aankomen. Vorig jaar had de bond gewaarschuwd dat het parcours te gevaarlijk was. Nu is het te laat. En nu heeft niemand van de gevallen skaters het recht om een schadeclaim in te dienen, omdat iedereen voor vertrek een standaardcontract heeft getekend, waarin stond dat de tocht op eigen risico werd gereden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden