Op twitter barstte de discussie los: deugde The Passion wel?

Met reclamespotjes op televisie en een dubbele paginagrote advertentie als omslag van de gratis krant Metro kon het bijna niemand ontgaan dat gisteravond in Gouda Jezus' sterven en opstanding werd nagespeeld in de voorstelling 'The Passion'. Het bijbelse verhaal werd ook nog eens live op televisie uitgezonden.

Toch was niet iedereen gelukkig met deze wijze van aandacht vestigen op het christelijk geloof. In een reeks twitterberichten ontspon zich gisteren in de loop van de dag een discussie over het karakter van The Passion.

De aftrap werd gegeven door Eric van den Berg, informatiewetenschapper, beheerder van diverse religieuze websites en auteur van het 'Handboek kerk en internet'. "De kerk moet zich niet buiten onze mediacultuur plaatsen", verontschuldigt Van den Berg zich eerst, maar zegt dan over The Passion: "Ik heb een dubbel gevoel."

Hij legt uit: "Als ik lees ik dat The Passion 1,1 miljoen euro kost, waarbij de stad Gouda de organisatie 100.000 euro aan 'citymarketing' toestopt, dan vraag ik me ongemakkelijk af: is Jezus verworden tot stadspromotie? Als ik de website van The Passion bestudeer, lees ik teksten als: 'Bekende artiesten spelen het verhaal van Jezus' dood en opstanding in een wervelende show met veel muziek'."

Van den Berg vindt het ongepast: "Er wringt iets in mijn hart. De kruisweg van Jezus is ingetogen. Discreet. Het zijn staties. Statio. Het is stilstaan. Het is geen spektakel."

Repliek krijgt Van den Berg van priester en televisiepresentator Roderick Vanhögen. Die twittert hem toe: "Misschien goed om pas een oordeel te vellen als je het gezien hebt? Ik ben bij de voorbereidingen geweest. Heel indringend."Van den Berg weer: "Ik oordeel niet; ik spreek mijn dubbele gevoel uit..."

Vonhögen: "Had aanvankelijk ook reserves, maar ben nu toch onder de indruk van het resultaat. Doelgroep = niet-kerkelijke jonge mensen."

De katholieke blogger Remco van Mulligen mengt zich in de discussie. Hij vraagt zich af of The Passion wel het geschikte middel is om niet-gelovigen met het christendom kennis te laten maken. "Wat voor bekeerlingen krijg je als je het geloof op deze wijze presenteert?"

Priester Vonhögen ziet The Passion als een goede eerste stap: "Evangelisatie bestaat uit vele stappen", meent hij. "'Instapmomenten', kennismaking, vriendschap, verdieping, gebed, bekering."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden