Op training bij dotcoms in New York

Nederlanders kijken de kunst af bij Etsy

NEW YORK - In een pand in de New Yorkse wijk Dumbo in stadsdeel Brooklyn zitten honderden werknemers achter flinterdunne laptops, overal hangt moderne kunst aan de muren en hier en daar luiert wat hier een office dog heet: een bedrijfshond. Welkom bij Etsy, de online marktplaats met vijfhonderd werknemers en 45 miljoen online bezoekers per maand.

Vier vrienden begonnen acht jaar geleden de website waar kleine ondernemers hun handgemaakte - dat is een vereiste - kunst te koop aanbieden. Nu is het bedrijf zo groot dat de zeven deelnemende ondernemers aan een Nederlands bootcamp likkebaardend door het pand lopen. "Dit lijkt wel een museum", zeggen de ondernemers.

Zeven jonge Nederlandse ondernemers uit de dotcom-industrie zijn door het Hollandse consulaat gekozen om een intensieve training te volgen in de stad die de grootste wil worden in de technologiesector. Burgemeester Michael Bloomberg pompte onlangs 3 miljard dollar in die ambitie. The Big Apple wil de tegenhanger worden van het Californische Silicon Valley en noemt zichzelf: Silicon Alley.

De zelfstandigen volgen een programma dat door het Nederlandse consulaat is samengesteld. Gelijktijdig volgen in San Francisco ondernemers van twaalf Nederlandse bedrijven eenzelfde programma. Het kabinet-Rutte wil via dit soort 'economische diplomatie' Nederlandse bedrijven helpen. Het New Yorkse team bezoekt onder meer internetgigant Foursquare en investeerder Union Square Ventures, dat onlangs miljoenen in Twitter investeerde.

Bij Etsy zien de ondernemers dat alles kan in de VS. Met een paar vrienden een goed idee hebben, en acht jaar later 950.000 transacties en voor 1,4 miljard dollar aan verkochte producten op je naam hebben staan.

Samir Ajmera van de New Yorkse universiteit NYU ziet het soms met eigen ogen gebeuren vanuit een oud fabriekspand in Dumbo (Down Under the Manhattan Bridge Overpass), de wijk waar veel jonge technologiebedrijven zijn gevestigd. Hij werkt op een broedplaats voor jong talent. Een goede startup is volgens Ajmera een jong bedrijf dat met een investering van een miljoen dollar gigantisch kan worden. Bij de broedplaats van NYU moeten de bedrijven vervolgens de stap naar volwassenheid maken. Dat lukt volgens de NYU medewerker één op duizend bedrijven.

Christian Vriens (37) uit het Brabantse Hilvarenbeek schrikt niet van dat cijfer. Zelf is hij inmiddels bezig met zijn derde startup, Iqnomy (spreek uit: aikjoenomie). De ondernemer heeft een 'tool' bedacht waarmee een bedrijf voor iedere gebruiker een op die persoon gerichte website kan presenteren. Deze tool gebruikt de data van de bezoeker. Een 'interessant idee', volgens Ajmera. Tegen Vriens zegt hij: "We moeten praten".

De Brabander glundert. Hij geeft zijn visitekaartje, in de binnenzak van zijn jasje zitten een hele stapel om uit te delen. Samen met de groep Nederlanders gaat naar buiten. Het door het consulaat samengestelde programma zit bomvol. Er is geen tijd om lang te netwerken. "Geeft niets", zegt Vriens, "over een half jaar kom ik op eigen gelegenheid terug naar New York. En dan weet ik waar ik moet zijn".

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden