'Op topniveau spelen in een groot symfonieorkest, dat is echt een vak apart'

INTERVIEW | MERLIJN KERKHOF

Op het bureau van orkestdirecteur Hans Waege (44) liggen contracten klaar met een geel logootje. Het is het logo van Deutsche Grammophon, het prestigieuze platenlabel dat net het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft gecontracteerd. "Uit het contract blijkt dat we op de goede weg zijn", zegt de Vlaming. "Laten we wel wezen: we zijn een orkest met een grote traditie, maar we hebben een shabby periode achter de rug."

'Shabby'. Jarenlang maakte het orkest geen platen. De vorige chef-dirigent, Valeri Gergjev, was in zijn laatste periode nog nauwelijks in Rotterdam te zien. De internationale ambities waren opgedroogd. "Nu staan we in de Musikverein in Wenen, Suntory Hall in Tokio", vertelt Waege. "En we zijn uitgenodigd om in 2013 Igor Strawinski's 'Sacre du printemps' uit te voeren in het in het Parijse Théâtre des Champs-Élysées, een eeuw na de première van het stuk aldaar."

De carrière van chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin neemt een hoge vlucht. Al snel na zijn aanstelling in 2008 raakten andere orkesten geïnteresseerd. Inmiddels is hij gastdirigent bij het London Philharmonic en in september begint hij bij het Philadelphia Orchestra. Hoe afhankelijk is het orkest van hem?
"Yannick is natuurlijk een uitzonderlijk toptalent. Het is op dit moment niet denkbaar dat wij zouden opnemen met een andere dirigent."

Hoe lang kunt u hem in Rotterdam houden?
"Het is niet mijn bedoeling om een gouden kooi te creëren en hem hier vast te houden. Wij profiteren ook van de aandacht die hij krijgt en van de kennis die hij opdoet bij andere orkesten. Yannick heeft in zijn contract staan dat hij zestien weken bij ons is, maar hij doet meer voor ons dan het contractuele minimum.

"Zijn contract loopt tot halverwege 2015, maar het is nu een jaar geleden dat we dat hebben verlengd. Laten we eerst eens van de samenwerking genieten voordat we weer gaan onderhandelen. Maar ik zou een slecht manager zijn als ik niet vooruit zou kijken."

Ji¿í B¿lohlávek wordt vaste gastdirigent. Wat moet hij toevoegen?
"Met B¿lohlávek halen we een Slavisch klankidioom binnen. Hij zal groot repertoire uitvoeren dat minder bekend is. Muziek van Leoš Janácek en Bohuslav Martin¿ is in Rotterdam bijvoorbeeld nog nauwelijks gespeeld."

Op de website van het Rotterdams Philharmonisch is een trailer te zien voor het seizoen 2012-2013. Vooral bekende meesterwerken. U spreekt van een gekruid programma.
"Nou, we hebben drie wereldpremières, dat is veel voor Rotterdam. Het is helaas een feit dat de mensen het vertrouwen hebben opgezegd in de nieuwe muziek. De luisteraars kunnen het auditief niet meer linken. Het verzorgen van premières is niet de eerste rol van ons orkest. Deze stad heeft behoefte aan het grote orkestrepertoire, op topniveau. Sommige muziekintellectuelen zullen me wel verguizen om dit standpunt, maar ik zeg: pech voor hen."

Achter de schermen wordt gewerkt aan een 'Europees opleidingstraject' voor orkestmusici. Wat houdt dat in?

"De Rotterdam Philharmonic Academy is een samenwerking met Codarts, het conservatorium van Rotterdam. Het gaat om een mastertraject. We laten toptalent meespelen dat eigenlijk het niveau heeft van een remplaçant in een toporkest. Onze orkestleden zullen de studenten begeleiden. Het doel is om twee of drie mensen per jaar aan te nemen. Iedereen mag zich in principe kandideren. Uiteindelijk willen we ons openstellen voor studenten van conservatoria in heel Europa.

"In eerste instantie leiden conservatoria musici op om solist te worden. Maar wij zeggen: het op topniveau spelen in een groot symfonieorkest, dat is een vak op zich. Idealiter zijn de studenten zo goed dat de studenten bij ons kunnen blijven, maar het kan ook zijn dat we zeggen: 'Goede musicus, maar past niet bij ons orkest'. Dan heeft de student in ieder geval een surplus op zijn cv."

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden