Reportage

Op stap met de 'stroommanager' die passagiers op Zwarte Maandag door Schiphol moet loodsen

null Beeld ANP
Beeld ANP

In de zomervakantie reizen er gemiddeld per dag 220.000 mensen via Schiphol. De drukste dag wordt naar verwachting 30 juli, waarop naar verwachting 233.000 mensen Schiphol aandoen. Een ochtend op stap met manager Danny van der Wel, die zorgt dat alle passagiers hun weg kunnen vinden.

Ruim 217.000 passagiers lopen op een dag als vandaag op Schiphol rond en toch is Danny van der Wel, 'stroommanager' op Schiphol, niet zenuwachtig. "Natuurlijk zijn er lange rijen voor de incheckbalies", zegt hij, terwijl hij door vertrekhal 2 loopt. "Maar dat heb je nu eenmaal op een drukke dag in de vakantieperiode. Het belangrijkste is dat alles goed doorstroomt, dat mensen elkaar niet in de weg zitten."

Als een spin in het web

Waar hij zich wel zorgen over maakt? Over de stakingsdreiging bij de beveiligers. Het zou zo maar kunnen dat zij vandaag of morgen een half uur lang het werk neerleggen. "Dat klinkt voor buitenstaanders niet heel lang, maar je moet bedenken dat de passagiers zich dan voor de security check gaan ophopen. Als het te druk wordt, moeten we de incheckbalies sluiten, met als gevolg een overvolle vertrekhal."

Van der Wel is als stroommanager een spin in het web. Hij overlegt met de douane, de Koninklijke Marechaussee en de beveiliging over de bezetting van die dag en eventuele bijzonderheden. Van andere managers van Schiphol krijgt hij te horen hoe de dag waarschijnlijk zal verlopen. Ook heeft hij contact met het team vloermanagers dat ingrijpt als passagiers elkaar in de weg gaan zitten. "Ik moet ervoor zorgen dat iedereen zijn werk goed kan doen. Als er toch problemen ontstaan, zoek ik naar oplossingen en bied ik ondersteuning."

Maar zelf houdt Van der Wel ook zijn ogen open als hij tussen de passagiers door wandelt. Hij wijst op een grote groep jonge ontwikkelingswerkers van World Servants, die onbedoeld een deel van vertrekhal 2 blokkeert. "Grote groepen kunnen de doorstroming wat bemoeilijken", zegt hij. "Maar het is wel vaak tijdelijk. Als ze straks allemaal hun instapkaart hebben, zijn ze snel verdwenen."

Inzicht in de pieken

Een minder tijdelijk probleem is de rij die is ontstaan bij de informatiebalie van Vueling Airlines. De luchtvaartmaatschappij heeft net een vlucht geannuleerd, waardoor alle passagiers omgeboekt moeten worden. "Dan krijg je spontane rijvorming", zegt Van der Wel. Vloermanager Fatih Sahin heeft de situatie al onder controle. Met zijn medewerkers heeft hij hekwerken neer gezet om de rij in een bocht af te buigen, zodat de omboekrij de rijen bij de checkinbalies niet in de weg zit.

Van der Wel is zijn dienst om zeven uur begonnen. Eerst kijkt hij naar het aantal passagiers dat de luchthaven die dag aandoet. Vooral inzicht in de pieken zijn daarbij van belang. "We hebben net een piekmoment achter de rug, van de vertrekkende vakantievluchten van Transavia in de vroege ochtend."

Tijdens een klein overleg om half acht, blijkt al dat de Marechaussee in de middag minder goed bezet is. Het is reden om een aankomstfilter, een doorgang waar aankomende passagiers Nederland in wandelen, af te sluiten. De passagiers worden omgeleid.

De wachttijden in de vertrek- en aankomsthallen houdt Van der Wel via een scherm in zijn kantoor goed in de gaten. "Het is niet zo dat ik meteen schrik als ergens de wachttijd naar 20 minuten schiet in aankomsthal 3", zegt hij.

Stakingen zijn funest

De dreigende staking bij de beveiligers is het belangrijkste onderwerp tijdens een groter strategisch overleg later die ochtend, waar ook KLM en de brandweer bij zitten. "Ik vrees dat ze vier uur van tevoren aankondigen dat ze een half uur het werk gaan neerleggen", zegt beveiligingsmanager Matina Barbé. "Dat zou zomaar dit weekend kunnen zijn, omdat het dan moeilijker op te vangen is."

Een staking van een half uur is in deze vakantieperiode overduidelijk een nachtmerriescenario. "Je krijgt een enorm sneeuwbaleffect", zegt Richard Hofman, hubmanager van KLM. Barbé vertelt dat een gang naar de rechter om de staking te verbieden wordt overwogen.

De brandweer maakt zich ondertussen vooral zorgen over de droogte op de velden rond de start- en landingsbanen. "Het is nu echt brandgevaarlijk", zegt brandweerman Gert van Veldhuizen. "Ik denk dat we preventief moeten sproeien."

Lees ook:

Schiphol is vol en kan niet wachten tot Lelystad opent

De luchthaven verzorgde vorig jaar haast 500.000 vliegbewegingen en dat is tot 2020 het maximum. Veel hangt daarom af van Lelystad, dat stapsgewijs 45.000 vakantievluchten zou moeten overnemen.

Zomer op Schiphol: 20 seconden voor een koffer

Schiphol is een stad op zich, zeker in de zomer. Dertien medewerkers leggen uit hoe dat soms wringt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden