Op naar louter liefde

Een laag podium op het toneel waarop muziekinstrumenten staan, daarvoor een lange tafel met krukjes en links op het toneel een deur met een bordje 'UIT' erboven. Vooraan staan twee lange perspex bakken vol water, doopvont en doodskist tegelijk, naar later zal blijken.

Dit is het openingsbeeld van 'I.N.R.I.', de nieuwe voorstelling van de Bloeiende Maagden, Ingrid Wender en Minou Bosua. Haalden de Maagden in het verleden de toorn van bepaalde christenen op de hals vanwege titels als 'Vergeef ze, ze weten niet wat ze doen' of vermeende pornografische taferelen, ook nu weer is er heisa rond hun theaterprogramma.

Maar je kunt toch prima openstaan voor andere denkbeelden, zonder ze meteen te accepteren? Dat nu, is ook het mooie van 'I.N.R.I.'. De Bloeiende Maagden hebben duidelijk een zoektocht afgelegd en hun vragen, twijfels en bevindingen hebben zij omgevormd tot een theaterstuk. De dames maken vrij compromisloos theater, dat is waar. Ze zoeken naar antwoorden mét hun voorstellingen. Waar een film als 'The Passion of the Christ' de nadruk legt op het lijden van Jezus, leggen de Maagden de nadruk op de wederopstanding. Wender speelt hierbij de rol van Jezus, Bosua is zijn vader, God. Jezus' boodschap is: ,,Er is alleen maar liefde.” Dolblij gaan de apostelen die gedachte uitdragen, maar in de praktijk blijkt het moeilijker dan gedacht. God interrumpeert: ,,Je boodschap is niet helder, luister naar je Vader. De boodschap is: heb je naaste lief.” Wender speelt een eigenwijze Jezus, met een - zo op het oog - onnavolgbare logica.

Als God liefde is, kan hij deze wereld niet gemaakt hebben, want deze wereld is niet perfect. In plaats van meteen te roepen dat God niet bestaat draait Wender het om: deze wereld bestaat niet en dus kan de dood ook niet bestaan. Want de liefde, daar wordt niet aan getwijfeld. De Bloeiende Maagden laten heel mooi zien dat iets misschien niet is zoals je altijd gedacht hebt dat het was. Het beeld van Jezus, hangend aan het kruis, is zo sterk verankerd in ons denken, dat er nauwelijks plaats is voor een ander beeld. Aan dát beeld proberen zij te tornen.

Ingrid Wender en Minou Bosua maken voorstellingen met grote thema's en kiezen niet voor de makkelijkste weg. Dat is zeer bewonderenswaardig, maar hoeft nog geen mooie voorstelling op te leveren. En dat is 'I.N.R.I.' toch wel degelijk. Nauwelijks cabaret meer te noemen, maar een muziektheatervoorstelling met alles erop en eraan. Inventief decor, veel muziek en dans, interessante theoretische verhandelingen en af en toe een paar erg goede grappen. De Maagden worden ditmaal bijgestaan door tien 'apostelen', studenten van diverse toneelscholen en kleinkunstacademies. Stuk voor stuk bijzonder muzikaal en ze spelen erg goed. Het spelplezier spat van het podium en dat werkt aanstekelijk. Van binnen juichend verlaat je de zaal, stevig door elkaar gerammeld en met stof tot nadenken. Wat een prachtvoorstelling.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden