Zelfgemaakt

Op maat gemaakte kleding afkomstig uit een achterafstraatje van de Amsterdamse Jordaan

Beeld atelier Phi

Drie jaar geleden werkte ze nog bij een consultancy-bedrijf in China. Nu runt Philine van Zinnicq Bergman haar kleermakerij in de Amsterdamse Jordaan.

Met een meetlint om zijn nek buigt Fares al Khalif (25) zich peinzend over een ruwe schets van een damessilhouet. Naast hem strijkt zijn vriend en collega Mostafa Alhaj (23) de manchet die hij zojuist heeft genaaid. De muur achter hen is volgeplakt met post-its. 'Bezem', 'uitglijden', 'cirkel', staat erop geschreven, de Arabische vertaling eronder.

De taal mag dan relatief nieuw zijn, met het ambacht zijn Al Khalif en Alhaj vertrouwd. Alhaj werkt al sinds zijn dertiende met de naaimachine, en ook Al Khalif werkt al jaren in de modebranche. Voorheen deden ze dit in Syrië en Libanon, tegenwoordig in een achterafstraatje in de Jordaan in Amsterdam.

Tekst loopt door onder afbeelding

Beeld Atelier Phi

Gedachteloos kopen

'Sjoekran', staat in fonetische spelling op een ander briefje, en eronder: 'dankjewel'. Die is bedoeld voor Philine van Zinnicq Bergman (29). Een half jaar geleden opende zij Atelier Phi - zij is wél nieuw in dit ambacht. Drie jaar geleden werkte ze nog bij een management-consultancybedrijf in China, waar ze in haar vrije tijd kleermakersmarkten bezocht. "Je kiest daar zelf de stof uit, en bespreekt rechtstreeks met de kleermaker wat voor kledingstuk je wil."

Ze kwam voor haar werk ook in de megafabrieken waar China vol mee staat, zag daar de arbeidsomstandigheden en ademde de smogluchten in. "Zo ongeveer alles wat wij in het Westen gedachteloos kopen, wordt daar gemaakt. Ik realiseerde me ineens hoe bizar het is dat we geen idee hebben wat de gevolgen zijn."

Vandaar haar idee, geïnspireerd op die kleermakersmarkten, om de 'afstand tussen maker en koper te verkleinen' door kleren op maat te maken. Lokaal, door ambachtslieden: Syrische ex-vluchtelingen. "Want wie zijn in Nederland de modevaklui? We zijn zo gewend om de productie uit te besteden, dat er hier maar weinig praktijk-ervaring is. Maar in Syrië werkten juist veel mensen in de textielsector, voor de oorlog was de textielindustrie één van de grootste inkomensbronnen van het land."

Tekst loopt door onder afbeelding

Mostafa Alhaj. Beeld atelier Phi

Soms een beetje saai

Voor Al Khalif zijn de tijdloze blouses en broeken die de basis vormen van de collectie van Atelier Phi soms een beetje saai, geeft hij schoorvoetend toe. Voor hij naar Nederland vluchtte, werkte hij bij een bekend modemerk in Libanon. "Avondjurken, bruidsjurken, haute couture. Ik werkte aan gróte jurken", vertelt hij. "Mode is daar veel meer glitter en glamour", voegt Van Zinnicq Bergman toe. "Met opgenaaide kralen, bloemen, pailletten, enorme rokken met een lange sleep."

Tot Al Khalifs grote vreugde maakt Atelier Phi sinds kort ook jurken. "We maken de ontwerpen in overleg", vertelt Van Zinnicq Bergman. "Fares weet hoe het technisch in elkaar moet zitten, ik weet wat bijvoorbeeld mijn vriendinnen graag dragen."

Al Khalif en Alhaj moesten in het begin wel wennen aan de beruchte Nederlandse directheid. "Mensen zijn eerlijk en duidelijk", zegt Al Khalif diplomatiek. "Maar wij leren dat nu ook." Van Zinnicq Bergman: "We maken de kleding naar wens van de klanten en geven advies. Fares heeft door zijn kennis en ervaring veel gevoel voor wat elegant is. Tegenwoordig zegt hij ook gewoon: 'Zou ik niet doen, dat is niet mooi.'"

Info: atelierphi.nl Het kledingatelier zit in de Derde Looiersdwarsstraat 9 in Amsterdam.

In de serie 'Zelfgemaakt' vertellen mensen hoe ze van hun ambacht hun beroep gemaakt hebben. Lees meer in ons dossier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden