Op het mbo zou maatschappijleer ook verplicht moeten zijn

MOHAMMED MOHANDISTWEEDE KAMERLID PVDAMICHEL ROG en TWEEDE KAMERLID CDA

Studenten op het mbo moeten tenminste één jaar het vak maatschappijleer krijgen, net als hun leeftijdsgenoten op havo of vwo. Nu is er te veel vrijblijvendheid over óf, en zo ja hóe het vak wordt gegeven. CDA en de PvdA vinden dat hier bevoegde docenten maatschappijleraar voor aangesteld moeten worden. Burgerschap mag geen bijzaak meer zijn in het mbo-onderwijs. Dit voorstel doen wij vandaag bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van onderwijs.

In het mbo volgen jongeren een beroepsopleiding die ze opleidt tot vakmensen met de juiste kennis en vaardigheden om de arbeidsmarkt te kunnen betreden. Om studenten goed voor te bereiden krijgen zij veel beroepsgerichte vakken die vaak worden gegeven door echte vakmensen uit de praktijk. Dat is positief, omdat zij de kunde én passie voor het vak hebben om die vakkennis over te brengen.

undefined

Bredere opdracht

Maar het mbo heeft ook een bredere opdracht. Mbo-studenten worden ook voorbereid om deel te nemen aan de samenleving. Daarom hebben mbo-scholen ook een 'burgerschapsopdracht'. Die opdracht wordt nu voornamelijk verbonden aan het beroepenveld waar de student voor wordt opgeleid. Zij leren daar bijvoorbeeld omgaan met sociale en culturele verschillen en de mores van de specifieke beroepspraktijk. Maar de samenleving is breder dan dat. Jongeren worden bijvoorbeeld via het internet geconfronteerd met gewelddadige ideologieën, met misinformatie van buitenlandse regeringen, of ze worstelen met onderwerpen als radicalisering onder leeftijdsgenoten. Die vragen verdienen aandacht, discussie, tegenargumenten en een open gesprek.

De kennis over de democratische rechtsstaat en het oefenen van de vaardigheden die horen bij democratisch burgerschap, verdienen een duidelijke verankering in het curriculum van mbo-scholen. Júist op mbo-scholen, omdat deze grote groep studenten sterk is ondervertegenwoordigd bij politieke (jongeren)organisaties en ook achterblijft in de opkomstpercentages bij verkiezingen. Wanneer we kijken naar de cijfers is het belang glashelder: in het mbo studeren 475.000 jongeren, meer dan in het hbo met zo'n 440.000 studenten en het wetenschappelijk onderwijs met 260.000 studenten. We moeten voorkomen dat de huidige mbo'ers opgroeien in een samenleving waar ze zich niet gehoord voelen, ze het idee hebben niet mee te doen en uiteindelijk afstand nemen van de Nederlandse samenleving. Dat dit geen denkbeeldig probleem is bleek ook al uit het rapport 'Twee werelden, twee werkelijkheden' van Margalith Kleijwegt, dat onlangs werd besproken in de Kamer. Mbo-studenten verdienen dezelfde kans als hun leeftijdsgenootjes op havo of vwo.

undefined

Identiteitsontwikkeling

Het aanleren van kritisch denkvermogen is het beste verweer tegen verkeerde denkbeelden. Naast de aandacht voor burgerschap in de beroepspraktijk verdienen mbo-studenten het om tenminste één jaar het vak maatschappijleer te volgen, net als hun leeftijdsgenoten op havo of vwo. Want identiteitsontwikkeling, kritisch leren denken, de ontwikkeling van democratische waarden en een positieve houding ten opzichte van de democratische rechtsstaat dat gaat niet vanzelf. Net als op havo en vwo, hebben mbo studenten daarom recht op een bevoegde leraar. Een leraar die feiten van meningen kan onderscheiden, die kan luisteren en niet wegloopt voor een moeilijk gesprek. Maar nog belangrijker: een leraar die democratisch burgerschap als zijn kerntaak ziet en het vuur bij studenten kan ontsteken voor actieve deelname aan onze democratische samenleving.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden