'Op feestjes werd je geacht dronken te worden'

De eerste baan maakt diepe indruk en legt de basis voor later. Filmregisseur Eddy Terstall (1964) begon op zijn achttiende bij een reclamebureau in Amsterdam- Zuid. Vorige week ging zijn nieuwe film 'Deal' in premiere.

"Mijn moeder had een kruidenierszaak in de Jordaan in Amsterdam. De studenten die om de hoek woonden, kregen omdat ze weinig geld hadden soms boodschappen van haar. Er ontstond een leuke band. Toen ik achttien was, belde Hans Verkoren. Ik kwam net van de middelbare school en had geen idee wat ik wilde gaan doen. Verkoren was ooit een van de studenten geweest die in de winkel van mijn moeder kwamen. Inmiddels zat hij in de Raad van Bestuur van ING.

Heeft je zoon al een baan?", vroeg hij aan mijn moeder. Hij wilde graag iets terug doen voor ons en via een belangrijke klant kon hij mij aan werk helpen bij een reclamebureau.

Zo kwam ik terecht bij bureau Prins Meyer Stamenkovits & van Walbeek. Dat was destijds een bekend reclamebureau in Amsterdam- Zuid, vlakbij het Concertgebouw. Tussen de grote reclamejongens liep ik daar rond als een manusje-van-alles. Het was eigenlijk een heel goed betaalde stage; ik moest vooral mijn oren en ogen open houden. Het was een gek baantje. Ik was bij de vergaderingen, ik bediende de flipover, ik haalde koffie en ik ging mee als er commercials werden gedraaid.

Het was 1982. In die tijd kon alles nog in de reclamewereld. Om twaalf uur vertrok het voltallige personeel naar de brasserie om de hoek. Daar werd tot een uur of vier in de middag geluncht. Ik kwam ook wel op die feestjes; als stagiair werd je wel geacht dronken te worden. Het geld groeide tot in de bomen, het kon niet op. Al snel zag ik dat het niet helemaal mijn wereld was. Het ging erg om wat hip was. Je moest het juiste merk riem dragen en de juiste sigaretten roken, Gauloises of John Player Special. Ik kom oorspronkelijk uit Amsterdam, en was die hele manier van doen niet gewend. Het had iets provinciaals vond ik toen al.

Ik werkte vooral voor Bart Hammar en Harry Obdeijn. Bekende namen in de reclamewereld. Zij stonden er wat nuchterder in. Op een keer ging ik weer mee naar het filmen van een commercial. Ik vond het heel fascinerend te zien hoe het op de set er aan toe ging. Vooral de belichting en het camerawerk interesseerden mij. Die dag heb ik aan de producent gevraagd of ik bij hen stage kon lopen. Het fysieke werk leek me beter bij mij passen dan rondlopen op kantoor. Ik kon gelijk beginnen. Bij het reclamebureau hadden ze ook wel gezien dat ik daar maar een beetje rondhing, dus het was geen probleem.

Bij reclamebureau PMSvW zag ik dat het maken van commercials heel erg om diplomatie draait. Nu maak ik zelf wel eens commercials. Van het maken van films alleen kun je haast niet leven. In zekere zin ben ik weer terug waar ik begonnen ben."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden