Op een oude synthesizer naar de indiepop-top

CD POP

Metric

Synthetica

PIAS

De Canadese formatie Metric is een band die prikkelt. Met hun inventieve indiepop, die associaties oproept met de muziek van de Yeah Yeah Yeahs, Garbage en Blondie, maar ook op andere manieren. Zo zijn de songteksten bij de nieuwe cd 'Synthetica' in spiegelschrift afgedrukt. Al is het kwartet dan wel zo aardig een spiegelend velletje papier mee te leveren, zodat je de teksten toch kunt lezen.

Vanaf de oprichting werken de vier bandleden heel gericht aan een consistent oeuvre, met het nieuwe album 'Synthetica' als de voorlopige culminatie.

"Dit album heeft de sound waar we al jaren naar toewerken", legt zangeres Emily Haines (38) uit. "Naarmate onze levens evolueren, verandert ook onze muziek. Mijn persoonlijke ontwikkeling wordt het best uitgedrukt in mijn teksten. Net als iedereen verschuil ik me graag achter woorden, maar ik merk dat ik dichter bij mijn queeste kom om de perfecte popsong te schrijven en me richting helder en onopgesmukt schrijven beweeg."

Met hun songs hopen de muzikanten hun fans iets te geven waar ze wat aan hebben. "De wereld, vooral de entertainmentwereld, is een grove plek. We hopen daar iets positiefs tegenover te zetten."

Daarbij is het ontwikkelen van een eigen sound voor Metric belangrijker dan instant succes. In de afgelopen jaren heeft de band langzaam maar gestaag naar een internationale carrière toegewerkt. "Als je alleen wil scoren, is het fijn als je in één klap beroemd wordt. Voor ons zou dat niet zinvol zijn. Want als je hebt gepiekt, kun je alleen nog maar naar beneden gaan. Dan heb ik liever dat het succes geleidelijk komt, maar we wel een oeuvre hebben waar we trots op kunnen zijn."

Toch lijkt de internationale doorbraak met het vijfde album op handen. De eerste single doet het goed in de hitlijsten van Amerikaanse alternatieve radiostations en ook uit andere landen komt steeds meer belangstelling voor de band. 'Synthetica' is dan ook een cd met een heel eigen geluid, die met iedere draaibeurt leuker wordt. Een van de uitschieters is het aanstekelijke nummer 'Speed the collapse', dat zomaar een hit zou kunnen worden. De songs klinken integer zonder hoogdravend te worden en krijgen een glinsterend laagje door het veelvuldig gebruik van de synthesizer.

Dat de synthesizer zo'n grote plaats in de groepssound inneemt, is te danken aan de liefde van Haines voor het instrument. "Ik speel al vanaf het begin op dezelfde oude analoge synthesizer. Toen we begonnen was garagerock heel groot en zeiden veel mensen tegen ons: 'De synthesizer is niet bepaald een rock-'n-roll-instrument.'"

Maar Haines weigerde afscheid te nemen van haar instrument. "En kijk eens: nu gebruikt iedereen een synthesizer! Het mooie aan mijn instrument is dat het onvoorspelbaar is, juist omdat het zo oud is. Het is een instrument dat je echt moet aanraken. We maken wel eens de grap: 'Je moet het een knuffel geven om het te laten werken.'"

Waar Haines moe van wordt, is het feit dat ze in sommige Canadese muziekbladen wordt afgeschilderd als het sekssymbool van de Canadese indiescene.

"Natuurlijk moet er wel sex appeal zijn, en ja, je kunt beter bekend staan als het indie-sekssymbool dan als de indie-Shrek. Maar die speculaties wie het meest hot is in de indiescene zijn zo kinderachtig. Helaas is de indiescene nog steeds een saaie jongensclub waar meisjes niet bij mogen. Maar ik denk dat er al veel voor vrouwen verbeterd is en hoop dat ik daar iets aan heb bijgedragen."

Metric treedt op 4 juli op, in de Melkweg in Amsterdam

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden