HET CONSULT

Op dieet na de feestdagen? 'Door het jojo-effect eindig je vaak met een hoger gewicht'

De calorieën van het kerstdiner kunnen met bewegen weer worden verbrand. ‘Voor het eten een half uur door het bos wandelen kan al helpen.’  Beeld Hollandse Hoogte, Caro Bonink
De calorieën van het kerstdiner kunnen met bewegen weer worden verbrand. ‘Voor het eten een half uur door het bos wandelen kan al helpen.’Beeld Hollandse Hoogte, Caro Bonink

Een lezer maakt zich zorgen om de kilo’s die er deze kerst gemakkelijk bij komen. Hoe blijf je gezond rondom Kerst?

Een tafel met hertenbout, een glimmende kalkoen of kaasfondue, uiteraard met ijs toe. Met Kerst staan diners, borrels, feesten en andere gezelligheid centraal. “Ik ben zeker niet vies van een feestje en wil al helemaal geen spelbreker zijn tijdens de feestdagen”, schrijft een lezer, “maar ik wil eens het nieuwe jaar in zonder mij kilo’s zwaarder te voelen.”

Het is een gegeven dat mensen gemiddeld zo’n twee kilo aankomen in de wintermaanden, zegt Marjolein Visser, hoogleraar gezond ouder worden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. “Je bent dan minder vaak buiten en pakt bijvoorbeeld eerder de auto. Dat lijkt een natuurlijk effect te zijn.” Maar je hoeft niet op dieet te gaan met de feestdagen, aldus Visser. Ze heeft een paar tips voor bezorgde lezers.

Met de feestdagen ben je uit je routine: je blijft vaker binnenshuis, eet meer, drinkt vaker een borrel. De neiging is om je met kerst vol te proppen en daarna, in januari, op een streng dieet te gaan. Maar dat is gevaarlijk, zegt Visser. “Het jojo-effect betekent vaak dat mensen met een hoger gewicht eindigen.”

“Ik snap dat je niet overal nee tegen wil zeggen”, zegt Visser. Dat kan als een belediging aan de gastvrouw of -heer voelen. Je hoeft ook niet alles te weigeren. “Neem overal een klein beetje van, en neem grotere porties van gezonde dingen en minder van ongezonde gerechten.” Ook kun je voorkomen dat je te veel opschept door bijvoorbeeld van kleinere borden te eten.

Traditie

Daarnaast kun je aanpassingen doen aan het kerstdiner zelf. “Niet iedereen is daar natuurlijk toe bereid, omdat we vinden dat het met kerst wel een keer­tje mag.” Bovendien vindt men traditie belangrijk, aldus Visser. En daar hoort vaak een groot stuk vlees met gegratineerde aardappelpuree bij. Als je toch concessies wilt doen, kies dan voor ingemaakte peertjes in plaats van roomijs als toetje, of serveer bouillon vooraf in plaats van een romige soep. Ook met drank sluipen er veel calorieën in, zegt Visser. “Dus probeer een glas wijn te vervangen door water of een suikervrije drank.”

Ten slotte kun je met beweging de calorieën weer verbranden. “Voor het eten een half uur door het bos wandelen kan al helpen. En sommige sportscholen hebben een speciaal kerstprogramma.”

Hartklachten

Heeft kerststress ook nog invloed op de gezondheid? “Er zijn aanwijzingen in de literatuur dat er rond de Kerst meer mensen sterven aan hartklachten”, zegt Visser. “Het is nog niet helemaal duidelijk waar dat door komt. Stress zou een factor kunnen zijn.”

De traditionele familie-etentjes zorgen voor een hoop spanning vanwege de voorbereiding en, in sommige gevallen, het gezelschap waar je je in bevindt. “Maar”, zegt Visser, “het zou ook kunnen dat mensen bijvoorbeeld een ziekenhuisbezoek uitstellen omdat ze de feestdagen liever thuis doorbrengen.” Heel begrijpelijk, met al dat lekkere eten en drinken.

In Het Consult beantwoorden experts wekelijks gezondheidsvragen van lezers. Ook een gezondheidsvraag? Stuur een mailtje naar gezondheid@trouw.nl.

Lees ook:

Weg met frisdrank en fruitsap, Nederlanders eten vaker een appel

Nederlanders zijn de afgelopen vijf jaar duidelijk gezonder gaan eten. Maar de schijf van vijf haalt nog vrijwel niemand.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden