Tennis

Op de Rotterdam Open gebeurt meer buiten de lijnen dan op de baan zelf

De Griek Stefanos Tsitsipas tijdens het ABN Amro World Tennis Tournament. Beeld Getty Images

Op een groot deel van het tennistoernooi van Rotterdam speelt tennis een secundaire rol. Bedrijven zien er volop kansen.

Een vrouw van middelbare leeftijd wiegt naast het ritme met de heupen, terwijl ze het spiegelbeeld van haar silhouet bestudeert. Ja, de felroze bloemenjurk lijkt ze te willen nemen. Ze staat in een bijzaal van Ahoy in een open kledingboutiek, die aan een restaurant grenst, en die aan een bar en zo gaat het door.

Op een klein televisiescherm lijkt een beulende David Goffin een nederlaag tegen Jannik Sinner niet te kunnen afwenden. Maar in dit gedeelte van het sportpaleis speelt tennis een secundaire rol. Elke millimeter van de 40.000 vierkante meter wordt gretig ingenomen voor economische doeleinden. Dit evenement reikt verder dan wie op de baan staat.

In het perszaaltje trekt Jan van Vliet oud-eventmanager grote ogen wanneer de evolutie van het toernooi ter sprake komt. Hij herinnert gniffelend aan de allereerste finale in Rotterdam tussen Björn Borg en John McEnroe eind jaren zeventig. Het was een toernooi met een grauwer aangezicht en een stuk minder flitsend. “Om het court werd stevig gerookt en lag nog een wielerbaan. Willem Duys stond op een televisietoren naast de camera verslag te doen. Mensen kwamen binnen, keken tennis en gingen weer naar huis. Verder was er helemaal niks.”

Beeld BSR Agency

Inmiddels heeft het tennistoernooi in Rotterdam zich ontplooit tot een mega-evenement met tal van netwerk-opportuniteiten voor de bedrijfswereld. Het vipdorp telt  tal van randactiviteiten, waar bedrijven ontvangstruimtes inhuren, gekoppeld aan een eigen loge bij centrecourt. Zo ontvangt de hoofdsponsor hier jaarlijks 15.000 mensen.

Voor de middagwedstrijd, het tweede optreden van Stefanos Tsitsipas is de zaal half gevuld. De met beats doordrenkte muziek en de dynamische lichtshows kleuren de opkomst van de spelers. Het gespeelde enthousiasme van de stadionspeaker onderstreept de bombastische spelersintroductie. “Ja, het is topsport, maar het is ook show”, zegt communicatiechef Dimitri Bonthuis. “Mensen moeten voortdurend geprikkeld worden. De concentratieboog wordt immers steeds kleiner. De opgeblazen aankondiging van setpoints, de aces en led-boarding met voorgaande winnaars, belichting en de hawk eye. Het stuwt de beleving omhoog”.

Al voor de kwartfinales verloor het toernooi, alle  Nederlanders en toptienspelers Daniil Medvedev, David Goffin en Tsitsipas. Wedstrijdverloop heb je nooit in de hand, zegt Bonthuis, wel wat eromheen gebeurt. Kijk naar het televisie programma Voice of Holland, zegt Bonthuis. “Sinds kort zijn de optredens van kandidaten gelimiteerd aan tijd. Anders gaan mensen zappen. Dat geldt hier natuurlijk ook, de aandachtspanne is afgenomen. Even een drankje doen, wat eten, mensen willen geëntertaind worden.”

Lees ook:

‘Rotterdam’ moet alweer verder zonder verbleekte Nederlandse tennissers

Haase verloor in Ahoy. Het Nederlandse mannentennis is op zoek naar een sleutelfiguur. Kan Griekspoor dat zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden