Op de loop voor de rode loper

Rode lopers! Klopt het dat dit een typisch Amerikaans fenomeen is? Ik vrees van wel. Op het Oscar Gala in Hollywood duurt de jaarlijkse intocht der gladiatoren - Julius Fuçik componeerde een heerlijke, ironische mars met die titel - inmiddels zelfs bijna langer dan het ellenlange glittergala zelf. Kijken en bekeken worden, met natuurlijk de bijpassende haute couture. In Cannes is de rode loper overigens uitgegroeid tot een enorme zee van rood tapijt.

De rode loper is een event geworden, zoals bijna alles tegenwoordig. Help! Zoals heel veel anders is ook deze rage overgeslagen naar Nederland. In de film- en musicalwereld kenden we het fenomeen al wat langer, maar ook de klassieke wereld moet er nu steeds vaker aan geloven. Bij de feestelijke opening van het seizoen van het Koninklijk Concertgebouworkest was de uitgerolde loper begin september vorig jaar trouwens pimpelpaars, maar de bedoeling was dezelfde. Dat superdure event (245 euro per kaartje) kreeg de titel 'RCO Opening Night', want je hoort er in die wereld natuurlijk pas echt bij met een Engelstalige titel. En dan hebben we het nog niet gehad over de dress code, een eventueel walking dinner en een afsluitende meet & greet met de artiesten. Om het allemaal een gouden randje te geven, wordt hoog koninklijk bezoek bijzonder op prijs gesteld.

Als alles goed is gegaan was koning Willem-Alexander gisteravond dan ook aanwezig bij de première van de eerste echte samenwerking tussen De Nationale Opera en Het Nationale Ballet.

Voor die eerste samenwerking koos men opvallend genoeg niet voor een echt ballet, noch voor een heuse opera. Hector Berlioz' vocale symfonie 'Roméo et Juliette' - een compositie voor de concertzaal - werd door Sasha Waltz tot een dansvoorstelling omgesmeed. Die was al te zien in Parijs, Milaan en Berlijn. Nu dus Amsterdam. Waltz heeft een grote schare aanhangers en -bidders in Nederland en het is mooi dat na haar operachoreografieën van 'Dido and Aeneas', 'Medea' en 'Orfeo' ook deze voorstelling hier te zien is.

DNO en HNB hebben er de rode loper voor uitgerold, zoals ook in het Muziektheater steeds vaker het geval is. Inclusief 'beroemde' gasten die vóór een speciale wand op de foto gaan. Nieuw deze keer was wel dat er in mijn mail ook een lijst was bijgevoegd met daarop de bij de première aanwezige Bekende Nederlanders. Pardon? Ja, een lijst met BN'ers, mensen!

Zo kon ik me van tevoren al verwachtingsvol instellen op het heugelijke feit dat ik misschien naast Monique van de Ven, Gerdi Verbeet, Arie Boomsma, Jeroen van Koningsbrugge of Floortje Dessing zou komen te zitten. Of wie weet wel tussen Viktor & Rolf in?

Hou op met deze ongein! Als we de waarde van ballet- en operavoorstellingen moeten gaan afmeten aan de aanwezigheid van BN'ers, onze nationale gladiatoren, dan is het hier erger dan ik al dacht. Misschien moeten we op die vermaledijde rode loper maar wat vaker, en keihard, die mars van Julius Fuçik spelen - 'Einzug der Gladiatoren'. Puike muziek die ons weer met beide benen op de grond brengt. Want laten we wel wezen mensen, uiteindelijk is het allemaal maar gekkigheid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden