Op de laatste dag toch nog excuses van NS

Mansveld en Dijsselbloem ruzieden over wie opdraait voor kosten afblazen Fyra

Op de laatste dag van de parlementaire enquête over de Fyra kwamen ze: de excuses van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Uitgesproken door Engelhardt Robbe, sinds 2010 financieel directeur en nu ook tijdelijk de hoogste baas bij NS. "We hebben onze beloftes, onze ambities, niet waar kunnen maken", zei hij over het mislukken van het Fyraproject, de snelle treindienst naar Brussel.

Eigenlijk had Timo Huges in zijn plaats voor de commissie moeten verschijnen, de man die bij NS was binnengehaald om schoon schip te maken na het jarenlange gedoe rond de hogesnelheidstreinen. Maar al vorige week zorgde Huges voor een nieuw schandaal. Bekend werd dat hij vertrouwelijke informatie heeft gelekt naar zijn eigen dochterbedrijf Abellio in de strijd om het regiovervoer in Limburg. Robbe liet de commissie gisteren weten dat er bij de NS een directeur ethiek komt, die meer misstappen in de toekomst moet voorkomen.

Minder bereid om hand in eigen boezem te steken was staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur (PvdA), gisteren de laatste getuige na vier weken van openbare verhoren. Zij vindt dat de reiziger nu even goed bediend wordt als hij met de Fyra zou zijn geweest. De treinen van het Franse Thalys rijden immers tussen Brussel en Amsterdam, er is de Beneluxtrein over het reguliere spoor. Daar komt binnenkort de Eurostar bij, een snelle Britse treindienst helemaal tot Londen. Haar tevredenheid leidde tot verbazing bij de commissie. Voor de Thalys is een reservering nodig, bovendien zijn de kaartjes relatief duur.

Voorzitter van de commissie, CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg: "Moet u nou niet zorgen voor een gewone betaalbare trein over het hogesnelheidsspoor tot Brussel, een gewone intercity als vervanging voor de Fyra?" Wilma Mansveld kon niks beloven: "Ik heb te maken met een heleboel partijen."

Uit de stukken die de commissie heeft, blijkt dat tussen Mansveld en minister Jeroen Dijsselbloem van financiën mot is geweest over wie er voor de kosten van het afblazen van de treinen ging opdraaien. Mansveld had het liever over 'een stevige discussie'. Ook waren ambtenaren van het ministerie van economische zaken het niet eens met het besluit van Mansveld om weer door te gaan met de NS op het hogesnelheidsspoor, waar NS nu samenwerken met Thalys.

De ambtenaren vonden dat andere vervoerders een kans moesten krijgen. Mansveld zei hier niets van te weten. Ze zei dat haar enige belang was om zo snel mogelijk treinen te laten rijden. Een openbare aanbesteding kost minstens twee jaar. Dat ze de NS voortrok, ontkende ze. "Ik ben niet getrouwd met de NS, maar met de reiziger."

Van Toorenburg wilde na afloop niet toelichten waarom Dijsselbloem niet tot de 40 opgeroepen getuigen behoorde. Hij besloot als enige aandeelhouder van de NS definitief te stoppen met de treinen in juni 2013. Dijsselbloem is wel een van de tachtig mensen geweest die de commissie eerder achter de schermen heeft bevraagd. Van Toorenburg: "Wij trekken ons nu terug om ons rapport te schrijven. Mocht het in de tussentijd nodig zijn nog iemand onder ede te verhoren, dan doen we dat."

de verdieping 4|5

Het is de markt, stupid

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden