Op de foto met Albers, leuk na dagje aandelen-shoppen

door Fred Troost

De oranje Formule 1-auto glanst de beursgangers tegemoet. De coureur zit op de voorzijde, tegen de voorband leunt een verzaligd kijkende bezoeker. De fotograaf staat klaar om af te drukken.

Plaats van handeling is de Amsterdamse Rai, waar gisteren de Dag van de Belegger werd gehouden. Daar stroomden de ervaren fondshouders en de beginnende aandelenkopers toe. Daar presenteerde de financiële markten zich. In dat decor paste de expositie van de Spyker, de bolide van het nieuwe Nederlandse raceteam in de Formule 1.

Spyker, een bouwer van exclusieve auto’s (48 per jaar) voor exclusieve cliënten, nam onlangs voor 84 miljoen euro het Midland-team over, sleutelde verder aan de al bestaande wagen en is nu met het derde chassis klaar om aan het nieuwe F1-seizoen deel te nemen. De start is in maart in Australië. Christijan Albers gaat de auto rijden. De Néderlander Christijan Albers. Zijn nationaliteit moet erbij; dat maakt het team helemaal Nederlands en die vaderlandse trots wordt op de beurs volop uitgedragen.

Een F1-raceteam kost goudgeld. Om het in stand te houden zijn sponsors nodig. Een daarvan is beleggingsfonds Superfund. De Dag van de Belegger was een mooie gelegenheid om het sponsorproject te presenteren.

,,De doelstelling van onze sponsoring is internationale relatiemarketing. Rond het Formule 1-circuit zijn veel mensen met geld om te beleggen’’, vertelt Roland Notermans, countrymanager voor Nederland en België van het bedrijf. Hij kijkt in het rond. ,,Dit is toch een beetje de Umwelt van de beleggingswereld.’’

Superfund trof het dat zowel de auto als Albers beschikbaar waren. ,,Dat is leuk voor ons en voor de klanten. Maar nieuw is het niet. We hebben in het verleden al contacten gehad met Nikki Lauda en we zijn sponsor geweest van Jos Verstappen.’’ Voor naamsbekendheid hoeft het fonds de sponsoring niet te doen. Op de auto zijn, temidden van tientallen andere logo’s, drie bescheiden stickers van Superfund aangebracht.

Inmiddels is het even rustig geworden bij de fotosessies van Albers met de beursbezoekers. ,,Sponsorpromotie komt wel vaker voor’’, vertelt de coureur. ,,Contractueel is vastgelegd dat ik zeventig dagen in het jaar voor dit soort presentaties beschikbaar moet zijn. Wereldwijd. Het hoort erbij, het is m’n werk. Ik vind het ook volkomen logisch dat ik wat terug moet doen voor de sponsor. Het is een wisselwerking.’’

Of promotieactiviteiten altijd leuk zijn, blijft een beetje in het midden. ,,Soms wel, soms minder. Het mooiste is het natuurlijk als er echt geraced wordt.’’

De F1-coureur is wel content met een aanwezigheid in eigen land. ,,Dit is een relaxed, rustig sfeertje. Ik kom op beurzen in het buitenland waar duizend man om me heen staan te dringen.’’

Hij is er inmiddels aan gewend in de schijnwerper te staan. ,,Naast deze verplichte nummers krijg ik veel andere vragen. Soms ga ik erop in, soms niet. Dat ik bij RTL-Boulevard binnenliep, terwijl Jan-Peter Balkenende presenteerde, was een aardigheidje. Ik ken hem, hij is in de racesport geïnteresseerd. Ik mag Jan-Peter tegen hem zeggen.’’

Inmiddels drommen bezoekers rond de bolide, plastic Euronext-tasje vol promotiefolders in de hand. Het zijn meest mannen op deze beurs, één op de tien ongeveer. Ze variëren van jonge yuppen is snelle kostuums tot wat oudere vrijgestelden die voorzichtig het terrein van aandelen en obligaties gaan verkennen. Sommigen zien vooralsnog een andere droom in vervulling gaan: op de foto met Albers en de oranje-glimmende Spyker. Ook leuk om mee thuis te komen na een dag aandeeltje-shoppen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden