Op de bres voor Fokkers erfgoed

SCHIPHOL - Een Fokker-model uit 1982 beschilderd door Karel Appel; honderdduizend negatieven; bedrijfsfilms; een compleet archief vanaf 1900 en prototypes van de F 50, F 70 en de F 100. Voor de schuldeisers van Fokker zijn het goederen die geld opbrengen, voor de Stichting Bedrijfshistorisch Museum Fokker gaat het om nationaal industrieel erfgoed.

Veertien maanden geleden, direct na de bekendmaking van het faillissement, drong het tot veel Fokkerianen door: mocht het misgaan dan moest de historie van Fokker als een hommage aan voorheen de nationale trots bewaard blijven. Zelfs op de dag dat ze naar het arbeidsbureau togen, doorzochten voorzitter De Raaf en zijn collega's van de Fokker Friendship Association (FFA) “letterlijk de prullenmanden op zoek naar historisch materiaal.” Een tweede actie was het oprichten van de Stichting Bedrijfshistorisch Museum Fokker die het erfgoed moest veiligstellen. Vorige week - wrang genoeg vrijwel op hetzelfde moment dat de curatoren de hoop voor een doorstart voor Fokker opgaven - was alles wat van historische waarde was, bijeengeraapt. Veertig bij zestien meter beslaat de erfenis: van posters en reclamemateriaal tot modellen van vliegtuigen en schilderijen; van een in Polen gekochte oude Fokker Spin tot de jongste prototypes. “Het historisch archief ligt er beter bij dan toen we veertien maanden geleden aantraden”, is het oordeel van de curatoren over het werk van de stichting.

Harde guldens Eén zorg voor de stichting Bedrijfshistorisch Museum Fokker is verdwenen, de nalatenschap ligt bijelkaar. Twee zorgen blijven. De stichting is slechts beheerder van de goederen en dat geeft de curatoren de mogelijkeid in het belang van de schuldeisers het erfgoed tegen harde guldens te verkopen. De Raaf hoopt dat dat voorkomen kan worden. Het liefst ziet hij dat de resten van Fokker worden ondergebracht bij het museum Aviodome op Schiphol of het Militair Luchtvaartmuseum in Soesterberg. Voor een bod op de nalatenschap heeft de stichting onvoldoende in kas, maar wellicht dat de overheid zich over de goederen wenst te ontfermen. Het Aviodome, nu als adviseur van de stichting werkzaam, hoopt volgens een woordvoerder dat in ieder geval vier prototypes en de oude Fokker Spin voor Nederland behouden blijven. Bij de prototypes, ontdaan van propellors en motoren, gaat het om twee F 50's, een F 100 en een tot F 70 'verzaagde' F 100.

De FFA heeft zelf maar een toestel in bezit, een F 27. Dat is de oudste Friendship (bouwjaar 1957) die er in de wereld is. Het vliegtuig is opgeknapt en moet na de zomer zijn eerste vlucht boven Nederland gaan maken. Voor het onderhoud wordt gezocht naar een bedrijf waar de naam Fokker - in welke verbinding dan ook - in voorkomt. “Dat toestel is nationaal erfgoed. Als het in de oorspronkelijke kleuren de lucht in gaat, zit iedereen op de punt van zijn stoel”, zegt De Raaf (21 jaar werknemer van Fokker en nu tijdelijk bij de Rijksluchtvaartdienst). “En dat we aansluiting zoeken bij de naam Fokker voor het onderhoud, moet maar beschouwd worden als natuurlijk gedrag.”

In hoeverre de wensen van de stichting worden gehonoreerd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerder van de curatoren is nog geen besluit gevallen over het erfgoed. Zeker de prototypes brengen nog geld op bij de sloop. “Je bent dan een paar guldens rijker, maar erfgoed armer”, vindt De Raaf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden