Reportage

Op bezoek bij Sunweb: met zeven renners, veertien fietsen en 400 bidons naar De Omloop

Tom Dumoulin van Sunweb tekent de startlijst bij de Ronde van de Verenigde Arabische Emiraten, afgelopen week. Beeld BSR Agency

Het lijkt zo simpel. Zeven Sunweb-renners staan zaterdag aan de start van de Omloop het Nieuwsblad, voor romantici het begin van het wielerseizoen, en proberen in de 200 kilometer tussen Gent en Ninhove mee te doen om de winst.

Maar voordat die renners daar zijn, moet er een hoop worden geregeld. Naast de renners zijn nog tien andere mensen van Sunweb aanwezig, evenals onder meer 400 bidons, 38 wielsets, 14 fietsen en tientallen cranberry/kokos-energierepen. Hoe komen mensen en materiaal allemaal op tijd in België?

Deventer: het hoofdkantoor 

In Deventer, op het hoofdkantoor van de ploeg vlak bij de A1, wordt de planning tot in detail voorbereid. Marloes Poelman, al jarenlang actief binnen de ploeg, is ‘finance & operations manager’. Dat houdt in dat ze onder meer verantwoordelijk is voor de planning van het team. Ze studeerde biologie. En daarbij is ze behoorlijk vertrouwd geraakt met Excel. Geen fancy programma’s bij Sunweb, nee, good old Excel is meer dan genoeg om de gehele planning bij te houden, zegt ze.

Poelman ontvangt in de kantine van het kleine hoofdkantoor in Deventer. Vooraf werd een beetje aan ‘verwachtingsmanagement’ gedaan. Stel je niet te veel voor van de plek, had de persman van de ploeg vooraf geappt. Pas echt mooi wordt het in mei, als er een nieuwe locatie wordt geopend.

Sunweb, met inmiddels ook een dames- en een ontwikkelingsteam, is het huidige epicentrum namelijk flink ontgroeid. In de werkruimte bouwen drie man zij aan zij nieuwe fietsen op. Wie het toilet uit komt, moet de deur rustig open doen om te voorkomen dat hij of zij niet de koffiekan van een collega uit diens handen stoot. Vergaderzalen zijn gedwongen omgetoverd tot werkplekken. Zelfs iemand als Poelman moet flexwerken. “Maar ik heb mijn plek graag opgegeven hoor.”

Begint voor wielerfanaten het seizoen met ‘De Omloop’ pas echt, bij Sunweb zijn de teams al weken op pad. Trainingskampen, kleinere rondes in bijvoorbeeld de Portugese Algarve, Tom Dumoulin en Wilco Kelderman lieten zich voorin zien in de Verenigde Arabische Emiraten.

De machine draait al, zegt Poelman. Wat dat betreft is de eendagskoers Omloop het Nieuwsblad slechts een kleine bliep op de radar, logistiek gezien al helemaal. Toch is het wat meer werk dan het rijschema voor een willekeurig amateurvoetbalteam op een zaterdagochtend.

De planning begint in oktober

De planning voor zo’n race begint al als de internationale wielerunie UCI in oktober het programma vrijgeeft. Poelman maakt dan een optimaal jaarprogramma, vaak samen met ploegleider Arthur van Dongen. Natuurlijk is er ook weleens iets fout gegaan, grinnikt ze. Stond de bus opeens op de verkeerde plek. “Dan moet je even goed gaan improviseren.”

Een jaarprogramma wordt gevolgd door een maandplanning en een specifieke wedstrijdplanning. Dat heet bij Sunweb de ‘Race bible’. Die naam werd ooit bedacht als grap, maar het klinkt lekker en niemand heeft het ooit willen aanpassen, zegt Poelman. In deze ‘wedstrijdbijbel’, uiteraard ook een Excel-sheet, wordt precies aangegeven wie waar wanneer en op welke manier is – en wat de reiskosten gaan zijn.

Tom Dumoulin van Sunweb tijdens de Ronde van de Verenigde Arabische Emiraten Beeld BSR Agency

Er wordt twee weken aan gewerkt, twee weken voor de koers is die af. In die voor de Omloop staat dat renner Martijn Tusveld onderweg moet worden opgehaald in De Meern en dat Belg Jan Bakelants met eigen auto naar de race komt. Verder gaan er twee ploegleiders mee, twee mechaniekers, drie soigneurs, iemand van ‘commercie’, een fotograaf en een expert van de ploeg.

Er zijn twee auto’s mee, en de ‘rode’ bus wordt ingezet. De bussen hebben in de schema’s van Poelman kleurtjes. Dit omdat iedereen ‘gek werd’ van de kentekens, zegt ze. Er is ook nog een paarse bus, en een zwarte voor het vrouwenteam. Het Development-team heeft een camper.

Op naar de Omloop

Poelman opent versie zeven van de wedstrijdbijbel voor de Omloop (“Bij elke wedstrijd zijn er wel zes of zeven versies”). Dit keer zijn er zo veel omdat een geplande testdag eerder dit jaar niet doorging. Het was toevalligerwijs een van de twee dagen waarop het in België stevig sneeuwde. Daarom is de klassiekertest nu gekoppeld aan de voorjaarskoers.

Versie acht is deze donderdag ook al in de maak. Søren Kragh Andersen blijkt ziek en Johannes Fröhlinger moet invallen. Om in te kunnen spelen op dat soort actualiteiten wordt voor elke race een appgroep gemaakt met ploegleiders en direct betrokkenen. Daar wordt dat ‘probleempje-Andersen’ zeker in besproken, zegt Poelman.

Uiteindelijk is de oplossing snel voorhanden. Fröhlinger wordt ingevlogen, zijn fiets gaat achter in de auto bij ploegleider Marc Reef. Die haalt de fiets voor hij afreist nog even op in Deventer.

Van Reef wordt verwacht dat hij bij een eendagskoers in België een dag voor de wedstrijd om 14.00 uur aanwezig is. De renners mogen twee uur later komen. De trucks met materiaal rijden de dag voor de wedstrijd richting België. De ploeg heeft er voor de mannen drie voorhanden. Eentje daarvan is een slagje kleiner en lichter dan de andere twee. Op die manier kan het team ook op zondag door Duitsland rijden – normaal gesproken geldt daar op zondagen een rijverbod voor vrachtwagens.

Het is ook die truck die voor de Omloop wordt gebruikt. Er zijn relatief weinig fietsen te vervoeren. Slechts zeven ‘standaard’ fietsen en zeven reserve. De grootste truck meenemen is onnodig. Wel een punt van aandacht zijn de wielen. Omdat over kasseien wordt gereden, moeten de wielen met bredere bandjes mee. Twintig sets met speciale ‘classicbanden’ en achttien gewone sets moeten worden ingeladen.

Geen chocopasta, wel pindakaas 

Die fietsen en het overige mate­riaal gaan de truck in tijdens een zogenoemde ‘packdag’. De wedstrijdfietsen zijn sowieso niet bij de renners thuis te vinden. Die staan in Deventer. Of beter gezegd, ze hangen er. De hele muur van het ‘ware­house’ is een legpuzzel van fietsen, materiaal en vooral veel dozen.

Bij kleinere koersen moet de mechanieker ook controleren of ‘voorin’ de truck alles mee is. Daar wordt onder meer het eigen voedsel bewaard, tot aan de zeven verschillende soorten energierepen aan toe. In de loods in Deventer is er een speciaal plekje voor ingericht: ‘het winkeltje’.

Poelman: “Chocopasta kom je niet tegen bij ons. Pindakaas is geen probleem. Ook nemen we veel noten mee. Als een renner dan ’s middags nog zin heeft in iets, dan kan hij bij de verantwoordelijke soigneur daar iets van halen.”

Op de vloer, tegen de muur, staan meerdere open bakken. Elke renner van de ploeg heeft er twee. In de bak het dichtst bij de muur ligt de voorraad kledij. In de bak ervoor ligt de kleding die voor een bepaalde wedstrijd nodig is. De kleding die daarin ligt, wordt ook in de bus geladen. Voor de Omloop geldt het ‘protocol voor extreem weer’, dus handwarmers zitten er zeker bij. Zonnebrand dan weer niet.

Als dat allemaal is ingeladen, is de ploeg volledig bepakt. “En ja, het is soms best een klus”, zegt Poelman, terwijl ze in de kantine haar laptop dichtklapt. “Je hoopt gewoon dat je ze bij het afmaken van de ‘race bible’ met rust kan laten. Maar zo werkt het nooit. Er is altijd wel weer iets te regelen.”

Haar woorden blijken niet veel later voorspellend. Ook Martijn Tusveld heeft zich ziek gemeld. Nieuw plan: hij hoeft niet opgehaald te worden. Louis Vervaeke is zijn vervanger. Die komt met zijn eigen auto naar het hotel.

Lees ook: 

Sunweb gaat voor een weloverwogen experiment met Tom Dumoulin

Na de Giro gaat Tom Dumoulin ook in de Tour voor het klassement. Sunweb wil testen of dat haalbaar is.

Bennie Ceulen vierde zijn laatste gouden jaren met Tom Dumoulin

Bennie Ceulen (67) maakte het wielrennen bijna vijftig jaar van dichtbij mee. Als prof, als journalist en nu als vertrouwenspersoon van Tom Dumoulin. Binnenkort stopt hij ermee. Een gesprek over een leven in de wielersport.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden