Op adem komen

Een school die een leerling naar huis stuurt, heeft meestal al veel geprobeerd en kan nog maar een ding bedenken: verwijderen en snel ook. Voor de leerling betekent dat meestal thuiszitten in afwachting van een oplossing die niet snel komt, met alle risico's van dien: rondhangen, de school niet afmaken en criminaliteit.

Volgende maand presenteert het kabinet plannen om schooluitval te bestrijden. In verschillende gemeentes gebeurt al iets. In Rotterdam kunnen geschorsten op het time-out project 'Pitstop' terecht. Het Amsterdamse Psychologisch pedagogisch instituut, dat is belast met de zorg voor zwakkere leerlingen in de hoofdstad, opende in 1997 op drie plaatsen 'time-out-klassen' voor geschorste leerlingen. Niet alleen om de tieners te laten afkoelen, maar ook om hun leraren op adem te laten komen en de school een oplossing te latenbedenken.

De leerlingen in de time-outklas zijn tussen de 13 en 17 jaar en zijn voor de helft afkomstig van scholen voor voorbereidend beroepsonderwijs, waarbinnen ze vaak ook de eenvoudige variant doen (ivbo). Zo'n 35 procent is afkomstig van de mavo en de rest van andere vormen van onderwijs. Vrijwel iedere geschorste heeft al een lange voorgeschiedenis: de les verstoren, ruzie zoeken met docenten en andere leerlingen en zelf weinig uitvoeren.

Na de uitgebreidere variant, waar ook met hulpverlening werd gewerkt, bleken veel meer leerlingen terug naar school te kunnen dan na de 'kale' variant. De laatste is afgeschaft. ,,Buiten de school plaatsen zonder extra hulpverlening heeft zelden zin'', aldus de coördinator van Oost, Saskia Swart. ,,Daarvoor is er te veel gebeurd met een kind.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden