Oorlogspartituur vervangen door balsem voor de oren

Herhalingen: vanavond in Amsterdam en zondag in Utrecht.

De muziek van Debussy, Roussel en Ravel was onder leiding van dirigent Jean Fournet onverwachte balsem voor die oren. De verandering in het programma werd veroorzaakt doordat André Previn ziek was. Deze dirigent zegde enkele maanden geleden al de twee concerten met de zangeressen Barbara Hendricks en Sylvia McNair af.

Andrew Davis nam met succes vorige week het concert met Hendricks over, Myung-Whun Chung zou dat met het McNair-concert doen. Van het oorspronkelijke Previn-programma behield Chung alleen Ravels 'Shéhérazade' voor McNair en verving de Ravel-, Debussy- en Rousselcomposities door die van Messiaen en Prokofjef.

Chung kon om persoonlijke redenen het concert toch niet dirigeren en men vond eminence grise Fournet bereid het concert over te nemen. Die herstelde het oorspronkelijke Previn-programma.

Vlak voor de generale repetitie liet Sylvia McNair echter weten niet te kunnen zingen wegens een keelaandoening. Op zo'n korte termijn kon uiteraard voor haar geen vervanger van naam worden gevonden.

Het was Jaap van Zweden die uiteindelijk het concert redde door het solistische aandeel in het concert te willen verzorgen met Ravels 'Tzigane'.

Dat zigeunerstuk is wel besteed aan Van Zweden, die met formidabele inzet en al even formidabel vibrato Ravels partituur de baas probeerde te blijven. Het grote solo-aandeel slaagde beter dan het deel met orkestbegeleiding, waarin Fournet te veel in brokken dirigeerde. Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om kritiek te hebben op een noodsprong. Het publiek bedankte Van Zweden dan ook uitbundig en de samenwerking met Fournet moet in de komende concerten zeker kunnen groeien. Het appalaus voor Fournet was aan de beleefde kant en dat is vreemd, omdat hij een zeer lucide interpretatie gaf van Roussels 'Derde Symfonie' en vooral van Ravels 'Ma mère l'Oye'.

Als er één stuk aan Fournet besteed is dan is het die compositie van Ravel wel. In 1950 al dirigeerde Fournet met het Concertgebouworkest een Ravel-festival en vijfenveertig jaar later is de vertrouwdheid van de dirigent met de muziek van de componist alleen maar toegenomen. Magnifiek hoe Fournet de vijf onderdelen aan elkaar koppelde en hoe hij met het orkest een climax bereikte in 'Le jardin féerique'.

Roussels Derde was misschien surrogaat voor wie Prokofjefs Zesde verwachtte, maar Fournet wist veel van de teruggehouden demonie in de partituur naar boven te halen. De diverse solo-aandelen van de orkestmusici klonken gaaf. Fluitist Paul Verhey, die zijn solo in 'Shéhérazade' misliep, kon in Debussy's 'Prélude à l'après-midi d'un faune' alsnog zijn prachtige spel laten horen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden