Oorlog in supermarktland? Daar wordt de tomatensoep gezonder van

Het zout- en suikergehalte in tomatensoep neemt af. Beeld ANP

Dat supermarkten traditie­getrouw prijsoorlogen voeren, verrast niet. Nu worden andere troeven in de strijd gegooid: gezondheid en duurzaamheid. De panklare tomatensoep uit de supermarkt wordt duurzamer en gezonder.

Een onderzoeksteam van Questionmark, dat graag duurzame voedingsproducten belicht, vergeleek de kwaliteit met dezelfde periode vorig jaar. Hun ‘tomatensoepwijzer’ biedt inzicht in de verscheidenheid aan voedingswaarden. Vooral het vermaledijde zout en het al even verfoeide suiker in onze tomatensoep neemt af.

Die zout- en suikerhoeveelheden in soep uit de Nederlandse schappen zijn in zeker 40 procent van de gevallen gedaald. Zonder toegevoegde suikers scoort Kleinste Soepfabriek het best. Een heel ander verhaal bij soep California, dat met 0,88 gram zout en 4,1 gram suiker per 100 milliliter helemaal onderaan de lijst bungelt.

Bijna twee op de drie soepen uit zak, blik of fles kregen een duurzaam keurmerk opgeplakt, terwijl vorig jaar minder dan de helft biologisch was.

Een positieve trend: de groeiende behoefte aan bio- en duurzame soepen zet de producent aan het werk. Het Amsterdamse researchbureau schrijft deze verbeteringen toe aan de verscherpte concurrentie onder producenten en hun drang om de behoefte van consumenten, die steeds meer gericht zijn op gezondheid en duurzaamheid, te bevredigen. 

“Er is meer transparantie over wat precies in de producten zit en waar het vandaan komt”, zegt Jurre Zwinkels van Questionmark.

Lees ook:

Duurzaam aanbod in supermarkten zet biologische winkels onder druk

Supermarkten nemen het grootste deel van de gestegen vraag naar duurzame producten voor hun rekening, vooral door meer vlees te verkopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden