Ook zonder eigen automerk komt de sector vooruit

Automotive bloeit. En de AutoRai is terug.

QUIRIJN VISSCHER

Niet alleen de Limburgse Mini-productie, ook de Tilburgse Tesla-assemblage geeft de Nederlandse auto-industrie smoel. Daarachter schuilt een grotere industrie van kenniscentra en toeleveranciers in de automotive sector. En met die sector gaat het crescendo.

Analisten van ING becijferden dat 2014 een recordjaar is geweest voor dit deel van de nationale auto-industrie. De omzet was 9,2 miljard euro. Die zit voor 88 procent in exportproducten, inclusief banden en staal. En vandaag begint na vier jaar afwezigheid eindelijk weer een AutoRai. Vanwege de crisis ging de beurs de afgelopen jaren niet door.

Geheime botsproeven in Helmond, stiekeme windtunneltests met proefmodellen in Marknesse. Geen pottenkijkers graag. De auto-industrie onttrekt zich in Nederland makkelijk aan de waarneming.

Het nieuws over instortende autoverkopen en failliete dealers bepalen het beeld van de autobranche. Maar de Nederlandse maakindustrie voor auto's zit intussen stevig in de lift. De miljoenste Daf-truck is gebouwd. Mini-maker VDL presenteerde prima cijfers. De Nederlandse auto-industrie is, zonder eigen personenautomerk, wat onzichtbaar vergeleken met andere landen. Vooral Daf, deel van het Amerikaanse Paccar, springt in het oog.

Maar het buitenland ziet de Nederlandse sector wel. Binnenkort presenteren Nederlandse bedrijven zich exclusief aan Jaguar-Landrover. En automotive-ondernemingen komen geregeld in buitenlandse handen, zoals Vredestein (banden), Ginaf (zware trucks), Inalfa (autodaken), Koni (schokdempers) en recent Prins (autogassystemen).

Nederland blijkt aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven. Zo bouwt Inalfa nu een groot hoofdkwartier in Venray. Tesla betrok recent in Amsterdam een permanent Europees hoofdkantoor. De Chinese auto- en busfabrikant Build Your Dreams (BYD), bekend van de elektrische bus op Schiermonnikoog, heeft een Europees hoofdkwartier in Rotterdam. Fiscaal gezien is ook Fiat-Chrysler Nederlands, al blijkt de liefde koel. Dit concern negeert als enige de AutoRai 2015.

Zonder een eigen automerk kan Nederland makkelijk een onafhankelijke rol spelen, zegt marktkenner Jan Wouters van branchevereniging AutomotiveNL. "Nederland is als kleine, open economie gericht op het buitenland. Chinezen zie je hier veel, ook omdat we voorop lopen met de elektrische auto."

Met autonavigatie-bedrijf Tomtom als boegbeeld, toont Nederland sterk te zijn in ICT voor auto's. De overheid ziet dat graag en stimuleert daarom gretig rijproeven met zelfsturende auto's.

Om de bloei van de nationale auto-industrie en de innovatie te stimuleren is in 2012 AutomotiveNL gesticht, een vereniging met 152 leden uit de sector. Zoals de Volvofabriek in Born door VDL is vernieuwd voor de Mini-productie, zo transformeert het ex-Volvo-researchcentrum in Helmond tot Automotive Campus.

AutomotiveNL wakkert dat aan. "Fabrieken zonder toegevoegde kennis kun je makkelijk sluiten en verplaatsen", zegt Wouters. "Fabrieken mét kennis niet."

In Brabant en Limburg bevindt zich 50 procent van de nationale auto-industriesector. Waar de Belgen de klassieke autofabrieken van Renault, Opel en Ford zagen verdwijnen, voegen Nederlanders bij hun fabrieken van Daf en VDL vernieuwende kennis toe, legt Wouters uit. Dat kan anderen verleiden om hun nichemodellen hier te laten maken, zoals bij het oer-Nederlandse VDL. Wouters: "Een mooi exportproduct zou de 'plug-in-techniek' zijn voor elektrische vrachtwagens in binnensteden, voor het opladen."

Testfaciliteiten zijn er volop. Daf heeft eigen onderzoekscentra. In Marknesse (Flevoland) worden in de Duits-Nederlandse Windtunnel auto's en trucks op aerodynamica getest. In Helmond gebruiken bedrijven als TNO Companies, TASS en Benteler het ex-Volvo-centrum als testlocatie. Probleem is het vinden van personeel. "Jongeren weten door het ontbreken van een nationaal automerk amper dat er een automotive-sector is", zegt Wouters. "We moeten hard werken aan bekendheid." Maar ook daar zit het mee. Aan ambassadeurs geen gebrek. Nederlandse auto-ontwerpers zwaaien de scepter bij grote merken: Laurens van den Acker bij Renault, Adriaan van Hooydonk bij BMW en Ivo van Hulten bij Opel. De autowereld is internationaal, zegt Wouters. "We moeten samenwerken in Europese regio's. Met Aken bijvoorbeeld." In Brabant gaan nu stemmen op om hoger opgeleid personeel van de gesloten Fordfabriek Genk te werven. "Zonde als hun kennis onbenut blijft."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden