'Ook voor Henk Angenent bestaat een markt'

Omstreeks de tijd dat Henk Angenent op de Bonkevaart werd besprongen door de eerste 'zakenbehartiger', stapte Hein Vergeer tussen Harlingen en Franeker uit. De snel opgekomen Elfstedenkoorts had het begin januari bij de voormalig topschaatser gewonnen van het nuchtere verstand. Net zoals in 1988 toen Vergeer de Olympische uitdaging aanging, eigenlijk slechts met de hoop op een goede dag.

Op het Friese natuurijs speelde tien jaar later hetzelfde probleem hem parten. De kramp kwam al voor Sneek op. “Ik kwam om twaalf uur steppend Harlingen binnen, ik kon mijn linkerbeen niet meer optillen. Na 120 kilometer ben ik uitgestapt. Het doet pijn, als je niet eens meer kunt meerijden.”

Schaatsen doet de Haastrechter eigenlijk al jaren niet meer. “Als ik even bezig ben, blokkeert alles.” Dat is niet vanwege een mysterieus mankement tussen de oren, zoals destijds werd beweerd. Ook al omdat het begeleidingsteam van de KNSB niets van een blessure wilde weten. “Ik neem het mezelf nog altijd kwalijk dat ik niet eerder naar een andere arts ben gegaan. Fanatiek sporten gaat niet meer. Ik heb een secondaire ader-insufficiëntie. Kleppen in een ader naar het hart toe zijn kapot waardoor geen afvalstoffen worden afgevoerd. Ik verzuur meteen.”

Het is nog geen decennium geleden, dat Vergeer sportief in een vergelijkbare positie verkeerde als Rintje Ritsma nu. Spijtig voor hem was de schaatssport toen nog niet toe aan individuele sponsoring en 'fabrieksteams'. “Ik ben er wel mee bezig geweest, maar dat stuitte op veel tegenwerking. De bond en Aegon (sponsor, red) zeiden gewoon dat het niet kon. Achteraf gezien kon het natuurlijk wel. De crux was eigenlijk dat Ron Mulder zowel de zaken voor Aegon als voor mij behandelde. En dat bedrijven toen nog aarzelden om met individuele sporters in zee te gaan.”

Lange tijd volgde Vergeer de ontwikkelingen binnen zijn oude sport van nabij. Tijdens zijn glorietijd was hij ervan overtuigd zijn beroep in de sportmarketing te zullen vinden. In 1988 resulteerden bemiddelingen van Vergeer en Ron Mulder in de oprichting van de eerste alternatieve kernploeg met daarin Yvonne van Gennip en Leo Visser. “Dat is toen absoluut gelukt. De bond kwam als reactie daarop met betere financiële mogelijkheden voor de rijders. Want laten we eerlijk zijn, toen ik schaatste was er niets. Wat dat betreft is de wereld snel veranderd, met het initiatief van Rintje Ritsma als logisch vervolg.”

Werkterrein Vergeer had toen zijn werkterrein al verlegd. Eerst als zelfstandige, nu als partner in Maco Concepts, een evenementenbureau gelieerd aan de RAI. Hij bedenkt activiteiten en voert ze met externe specialisten uit, op de wijze zoals een hoofdaannemer een bouwproject begeleidt. “We doen relatie-achtige activiteiten, veel openingen, bedrijfsfeesten, acties, grote manifestaties. We hebben vorig jaar de opening van de Arena gedaan. Mijn directe bemoeienis met de sport heb ik steeds verder afgebouwd. Ik had eigenlijk alleen Falko Zandstra nog in mijn 'stal', tot die te kennen gaf zelf verder te willen.”

En toen werd Angenent winnaar van de Elfstedentocht, op het moment dat Vergeer moeilijke momenten doormaakte. Triomfator en uitvaller vonden elkaar de dag erna zakelijk, toen bij Hein Vergeer de telefoon ging. “Henk belde me met de vraag of ik hem wilde helpen. Ik kende hem wel van naam. Hij wordt getraind door Frans Rietveld, de man die mij heeft leren schaatsen. Bij hem heeft hij al eens eerder aangedrongen op een gesprek met mij. Na de finish op de Bonkevaart hing de eerste al aan zijn jas om zijn diensten aan te bieden. Waarom hij bij mij terecht kwam? Misschien omdat ik een no-nonsense-persoon ben. Ik hem gezegd dat ik hem wil helpen, maar dat dit werk voor ons geen core-bussiness is. Het heeft voor ons zelfs het nadeel dat we ineens weer als sportmarketingbureau worden neergezet.”

Uit eigen ervaring weet Vergeer wat er met een succesvolle sporter gebeurt. “Op de eerste plaats word je nationaal bezit. Daarmee moet je om kunnen gaan, persoonlijk vond ik dat erg leuk. Ten tweede veranderen de mensen om je heen. Dat liedje 'Als je wint heb je vrienden' klopt volledig. Iedereen wil erbij horen. Maar als je slecht presteert zien ze je niet meer. Dan beweren ze dat ze wel hebben gezegd dat je het niet zou redden. Sport is een hoop emotie, een hoop ego. Een spel van macht, publiciteit. Ik heb altijd de nuchterheid gehad, dat ik rekening hield met met moment dat het minder zou gaan. Maar het blijft zeer doen als ze je uitfluiten.”

“Na succes leef je in een roes. Het is goed dat ik die andere kant ook heb meegemaakt. Dat heeft me sterker gemaakt. In zo'n periode gaan mensen je anders bekijken. Ik werd belicht als de jongen met een grote mond, arrogant. Terwijl ik gewoon voor mijn rechten opkwam. Natuurlijk, je verandert. Je bouwt een soort schild om je heen. Het probleem is dat mensen je niet kennen, ze hebben je nooit ontmoet, maar ze willen wel een mening over je hebben.”

Dit fenomeen kan al worden gesignaleerd bij Angenent. Het volk wil dolgraag weten wat zo'n Elfsteden-winst gaat opleveren, terwijl Angenent aan de andere kant al als een geldwolf is afgeschilderd omdat hij honoraria voor wedstrijdstarts zou hebben gevraagd. “Een hypocriete situatie. Dat van die startgelden is in de hectiek onnodig opgeblazen. Het ging om een aantal klassiekers. We wisten niet of daar zou worden betaald en toen heb ik daarnaar geïnformeerd. Om precies te zijn, binnen twee uur heb ik drie organisatoren daarover aan de telefoon gehad. Angenent is nergens weggebleven omdat hij geen startgeld kreeg maar uitsluitend omdat hij ziek was.”

De financiële gevolgen voor Angenent kan Vergeer niet overzien. Hij noemt de bekende zaken in natura die reeds 'binnen' zijn: een tractor van een ton, een auto, een computer, tv en video. “Toen Evert van Benthem de eerste keer won, werd gezegd dat hij dik miljonair zou worden. Voor mij is pas iets duidelijk als de handtekeningen onder de contracten staan. Er is een aantal onderhandelingen gaande. Henk wil in elk geval zijn bedrijf blijven doen, daar moet een combinatie bij worden gezocht. Wel is nu de tijd gunstiger dan destijds. Bedrijven staan er meer open voor om iets met individuele sporters te doen.”

“Destijds kwam er een heleboel op mij af, bij Henk is dat nog meer. Zo'n EK of WK is elk jaar, zo'n Elfstedentocht is meer bijzonder, zeker als hij zo onverwacht snel komt als dit keer. Dan is hij het belangrijkste schaatsevenement en als het voor Angenent meezit blijft dat de komende tien jaar zo. Het kijk-en luisteronderzoek wees uit dat tachtig procent van de Nederlandse bevolking de naam van de winnaar wist, zelfs 85 procent wist dat een spruitjeskweker had gewonnen. Hij wordt nu meteen met spruitjes geassocieerd. Prachtig voor zijn bedrijf en een schot in de roos voor die reclamecampagne die voor spruiten is gevoerd.”

“Henk is een eerlijke, nuchtere, gezonde vent. En de winnaar. Dat zijn alle elementen die potentiële sponsors aanspreken. Ach, die verhalen over een anonieme topper, toen Evert van Benthem won had je een vergelijkbare situatie. Je moet hem op de plek zetten waar hij hoort. Henk is totaal anders dan Erik Hulzebosch. Dat is een publiciteitsmens, die wil gekke dingen doen. Dat is prima, een sport moet kleurrijke figuren hebben. Ook voor Henk is een markt, alleen bestaat die uit andere bedrijven. Bedrijven met eenzelfde soort uitstraling als hij heeft.”

“Commercieel gezien heeft Angenent geen rekening met een eventuele Elfstedentocht-winst gehouden, zoals Hulzebosch wel deed. Als sporter wel, hij voelde zich immers goed. Het sprak me aan, dat Angenent mij meteen duidelijk maakte dat hij verder wil met de mensen die hem altijd hebben gesteund. Dat maakt een betrouwbare indruk. Bovendien bepaalt hij zelf wat hij wil. Alles komt op ons bureau binnen, ik vorm een soort buffer voor hem. Het is altijd moeilijk om 'nee' te zeggen tegen mensen die je persoonlijk benaderen. Dat is voor mij makkelijker.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden