Nutteloze kennis

Ook Trouw ontkomt niet aan correcties, deze klassiekers willen we u niet onthouden

Beeld RV

Het Nederlands genootschap ter bevordering en verbreiding van nutteloze kennis (NGTBEVVNK) vulde tussen 1989 en 1994 wekelijks een pagina in de krant. Jonah Kahn maakte een nieuw ‘nutteloosje’ over correcties in Trouw.

Een krant behoort foutloos te zijn, maar is dat zelden. Een krant maken is mensenwerk en mensen zijn feilbaar, journalisten niet uitgezonderd. Omdat het van goed fatsoen getuigt om fouten te herstellen, plaatsen kranten correcties. Helaas vaker dan ons lief is. Alleen al in 2017 stonden in Trouw 97 correcties. En dan te bedenken dat alleen de meest storende fouten worden gecorrigeerd. Het zou monnikenwerk zijn om uit te zoeken hoeveel correcties er in 75 jaar zijn afgedrukt, dat aantal loopt in de duizenden. Interessanter, en passend in de traditie van het Nederlands Genootschap ter Bevordering en Verbreiding van Nutteloze Kennis, is de vraag wanneer de eerste correctie in Trouw stond.

Op Delpher, een website van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, kun je digitaal bladeren in ruim zestig miljoen pagina’s uit Nederlandse kranten, boeken en tijdschriften. Op basis van deze database kan met redelijke zekerheid worden gesteld dat de eerste correctie in Trouw - toen rectificatie geheten - op 15 oktober 1943 werd geplaatst (1ste jaargang, nummer 12). Het betrof een artikel in Trouw van september 1943 (1ste jaargang, nummer 11, geen specifieke datum!) waarin geschreven werd over de pensioenen van hooggeplaatste functionarissen van de Nederlandsche Volksdienst. Er werd melding gemaakt van de storting van een bedrag van ‘f 732.000-, als premie voor een pensioensverzekering voor den Directeur-generaal van den N.V.D., den heer F. W. van Vloten, geboren 15 April 1889. Het pensioen zal bedragen f 6000.- per jaar…’ Die 732.000 gulden klopte dus niet, nulletje te veel erachter, en de daarop gebaseerde berekeningen van de oudedagsvoorziening van de andere functionarissen dus ook niet.

Enkele klassiekers

Er volgden vele rectificaties, die later correcties gingen heten. We zullen ze niet allemaal bespreken, maar enkele klassiekers willen we u niet onthouden. Wat te denken van de correctie in de krant van 14 januari 2012: ‘In de rubriek Het consult, gisteren op pagina 7 van de Verdieping, wordt zowel in de redactionele tekst als in het citaat van de geïnterviewde expert gesproken over een hoeveelheid paracetamol in grammen. Dit hadden milligrammen moeten zijn.’

In het bewuste artikel ging het om de vraag hoeveel paracetamol je moet innemen. Er werden hoeveelheden van 500 tot 3000 gram genoemd. Voor zover bekend hebben alle abonnees het consult overleefd.

Niets pijnlijker dan de correctie die gecorrigeerd moet worden. Zo was de correctie van 26 oktober 2015 een correctie van de correctie van 24 oktober: ‘In de naam van de kerk waartoe de vorige week overleden oud-politicus Willem Aantjes behoorde (pagina 8, Trouw, zaterdag 24 oktober) is een letter weggevallen. Aantjes was afkomstig uit de Gereformeerde Bond van de Nederlandse Hervormde Kerk.’ Dit was een correctie van: ‘De eergisteren overleden Willem Aantjes was afkomstig uit de Gereformeerde Bond in de Nederlands Hervormde Kerk. Dat maakte hem echter, anders dan wij gisteren op de voorpagina meldden, niet gereformeerd. Hij was dus hervormd.’ Als u het toen kon volgen, dan nu wellicht ook.

Wij wensen u op weg naar het volgende jubileum zo min mogelijk correcties toe.

Trouw bestaat 75 jaar. Om dat te vieren, maakten we een speciale bijlage. We blikken terug op de afgelopen jaren en we kijken vooruit. Lees hier meer artikelen uit de bijlage. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden