Ook Tropenmuseum volgt jongste trend

Hoe laat je het publiek weer met een frisse blik kijken naar de topstukken? Steeds meer musea halen daarvoor een hedendaagse kunstenaar in huis. Die laten ze met nieuw werk reageren op de klassiekers uit hun collectie. Ook het Tropenmuseum gaat nu dit experiment aan met fotografen, die de historische fotocollectie van het Koninklijk Instituut voor de Tropen zullen actualiseren.

Als eerste reisde Anoek Steketee (1974) naar Indonesië om daar het fenomeen 'plesiran tempo doeloe' vast te leggen. Als vorm van vrijetijdsbesteding laten mannen en vrouwen de koloniale tijd herleven door rollenspelen en verkleedpartijen. Ze rijden rond op antieke fietsen, flaneren in koloniale pakken en spelen politionele acties na.

De foto's van Steketee, met commentaar van schrijver Arnold van Bruggen (1979), roepen herinneringen op aan het Nederlands-Indië zoals dat te zien is op de duizenden foto's uit de historische collectie van het museum. Waarom doen ze die verkleedspelletjes? Hebben ze heimwee naar die tijd, komt het voort uit een groeiend historisch bewustzijn of is het alleen maar een toneelstukje zonder diepere betekenis? Het museum hoopt dat Steketee's foto's bezoekers prikkelen om ook weer eens goed naar de historische beelden te kijken.

Dat zo'n prikkel kan werken, heeft onder meer Dordrechts Museum ervaren. Dat vroeg Robert Zandvliet om te reageren op het schilderij 'Te Noorden bij Nieuwkoop' (1901) van Weissenbruch. Zandvliet vergrootte een detail van dit topstuk sterk uit. Door de twee schilderijen naast elkaar te presenteren, gaan bezoekers vergelijken, zien ze nieuwe details en 'ontdekken' zo een bekend schilderij opnieuw.

Het kan ook anders uitpakken, ondervond het Rijksmuseum, dat Anselm Kiefer koppelde aan 'De Nachtwacht' van Rembrant. Kiefer kwam met een wel heel verrassende interpretatie, getiteld 'La Berceuse (for Van Gogh)'. Alleen qua afmetingen doet het werk denken aan 'De Nachtwacht', voor de rest lijkt het vooral een ode aan Van Gogh. Het Rijksmuseum heeft zich er niet door laten afschrikken. Het gaat meer hedendaagse kunstenaars vragen om met nieuw werk te reageren op de topstukken.

De foto's van Steketee zijn vanaf 26 april te zien in het Tropenmuseum op de tentoonstelling 'Vroeger is een ver land. Anoek Steketee fotografeert in Indonesië de omgang met het koloniale verleden'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden