Ook Rijk draait op voor Fyra

Tweede Kamer heeft nu nog kritiek, maar zal het Fyra-alternatief uiteindelijk steunen

Het debat duurde net zo lang als een ritje met de Fyra van Amsterdam naar Brussel inclusief een half uur vertraging, maar een duidelijk eindstation hebben het kabinet en de Tweede Kamer gisteren nog niet bereikt. De partijen hebben kritiek op de door het kabinet gesteunde plannen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) die een alternatief voor de Fyra moeten bieden.

Vooral coalitiepartner VVD is sceptisch. De liberalen willen aanpassingen in de materieelkeuze, zodat de NS-treinen straks harder dan de geplande 200 kilometer per uur kunnen rijden over de hogesnelheidslijn. Ook wil de VVD dat de NS al in 2018 met nieuw materieel gaan rijden, en niet pas in 2021.

D66 is eveneens kritisch, omdat staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, infrastructuur) niet kijkt naar de alternatieve plannen van andere treinvervoerders. Zo stelde Arriva eerder al dat zij wel met snelle hsl-treinen zouden kunnen rijden.

Mansveld noemt het voorstel van de NS en de Belgische vervoerder NMBS echter 'acceptabel'. De Tweede Kamer realiseert zich bovendien ook dat aan elke andere oplossing veel nadelen kleven. Die alternatieven kosten geld en vooral tijd. PvdA en SP benadrukken dat het tijd wordt "dat de trein gaat rijden" en dat "we een einde aan het dossier moeten maken, want het heeft al veel te veel hoofdstukken".

De kosten van het uitvallen van hogesnelheidstrein Fyra zijn een forse klap voor de NS, zei minister Jeroen Dijsselbloem (PvdA, financiën), wiens ministerie de enige aandeelhouder van de vervoerder is. De NS nemen ten eerste een vermogensverlies van 221 miljoen euro op zich. Daarnaast kampt de spoorvervoerder met de nasleep van de juridische procedures met de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. "Het wordt een hele klus om de investeringsplannen van de NS ongeschonden uit de strijd te laten komen", zei de minister.

De NS draaien op voor 465 miljoen euro aan kosten. Volgens een deel van de Kamer mag Dijsselbloem daar nog 119 miljoen euro bij optellen. De staat is dat bedrag aan dividend misgelopen en volgens oppositiepartijen moet dat niet voor rekening komen van de staat, maar van de NS. Dijsselbloem vindt dat te ver gaan. "Het is niet realistisch om een groter deel van de rekening bij de NS neer te leggen", zei de bewindspersoon. Er lijkt daardoor geen meerderheid in de Kamer te zijn om de NS voor alle kosten verantwoordelijk te houden. Oppositiepartijen D66 en CDA drongen hier wel op aan. "De NS hebben zelf gekozen voor de Fyra en moeten nu ook zelf de broek ophouden", vindt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven.

De 119 miljoen euro haalt Mansveld uit het infrastructuurfonds, bedoeld voor wegen, spoor- en waterverbindingen. Volgens D66 moet voorkomen worden dat het fonds een 'grabbelton' wordt. Dat is het volgens de sociaal-liberalen nu wel, omdat het ten koste gaat van andere investeringen op spoorgebied.

De oplossing voor de gestrande Fyra
De eerder geschrapte Beneluxtrein over klassiek spoor tussen Amsterdam en Brussel, keert definitief terug. Hij rijdt nu 10 keer per dag tussen Brussel en Den Haag. Volgend jaar moet dat 16 keer zijn en zal de trein doorrijden naar Amsterdam.

De Thalys rijdt nu nog elf keer per dag over de hsl tussen Amsterdam en België. Dat aantal moet uiterlijk in 2016 stijgen naar 14 of zelfs 16.

In 2016 moet de Eurostar twee keer per dag rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen rijden.

De NS laten voorlopig oude intercity's over de hsl tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda rijden (160 km/u). Pas in 2021 komt er nieuw, eigen materieel beschikbaar dat 200 km/u rijdt. De frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam wordt de komende jaren wel opgevoerd: van 20 naar 32 per dag.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden