Ook ouderen winkelen nu online

Omzet webwinkels stijgt verrassend. Branche heeft moeite voldoende hoogopgeleid personeel te vinden.

Het fysieke winkelmandje verruilen voor een virtuele, steeds meer Nederlanders doen het. Negen van de tien mensen van vijftien jaar of ouder deden het afgelopen half jaar minstens één keer een aankoop op het internet. Ook werd er meer geld uitgegeven op het web, ruim 3,6 miljard euro in het tweede kwartaal. Dat is 21 procent meer dan in dezelfde periode van 2014, blijkt uit marktonderzoek van GfK.

Een groei had de brancheorganisatie van webwinkels Thuiswinkel.org verwacht, maar dat zo veel vaker met de muis op 'bestellen' werd gedrukt kwam als een verrassing. "Dit zijn groeicijfers die we van de begintijd van het internet kennen", zegt directeur Wijnand Jongen.

De helft van de online omzet is uitgegeven aan producten. Opvallend is de groei van het aantal verkochte sportspullen. Door grote evenementen als de Tour de France, het WK vrouwenvoetbal en het WK beachvolleybal werd in het tweede kwartaal van dit jaar 48 procent meer uitgegeven aan sportartikelen dan in dezelfde periode in 2014. De andere helft van de omzet van webwinkels kwam uit diensten als reizen, verzekeringen en online dating.

Kijkend naar alle (online én offline) diensten die in Nederland verkocht zijn, werd het afgelopen kwartaal bijna 70 procent op het internet aangeschaft.

Het zijn niet alleen jongeren die met hun smartphone, tablet of labtop winkelen. Steeds vaker wenden mensen van middelbare leeftijd, of zelfs ouderen, zich tot het web om spullen te kopen. "Misschien helpen de kinderen de eerste keer, maar als je het eenmaal snapt is het heel simpel", zegt Jongen. "Mijn schoonmoeder van 68 bijvoorbeeld, shopt sinds kort ook online. De eerste aankoop was een succes, en dat nodigt uit om vaker op het web te winkelen."

Het succes van de webwinkel heeft wel een keerzijde. Door de forse groei worden er duizenden nieuwe banen verwacht bij bedrijven als Bol.com, Wehkamp en Booking.com. Maar juist in deze sector is het moeilijk om vooral hoogopgeleide mensen te vinden. "Er is een gat ontstaan tussen het hoger onderwijs en het digitale bedrijfsleven. Opleidingen sluiten onvoldoende aan bij de vaardigheden en kennis die onlinebedrijven vereisen", zegt Jongen.

Om die reden sloot de brancheorganisatie gistermiddag een overeenkomst met vijf hogescholen in Nederland. Met de lancering van de zogenoemde e-Academy worden hbo-opleidingen opgezet die beter moeten aansluiten bij de wensen van de webwinkels.

Ook is Thuiswinkel.org in gesprek met universiteiten om extra online-inkopers, data-analisten en webshopbeheerders op te leiden.

'Chinezen concurreren niet eerlijk'

Ook bij Chinese internetwinkels als Aliexpress, Light-in-theBox en Deal Extreme kopen Nederlanders steeds vaker. De lage prijzen lokken. Oneerlijke concurrentie, vindt brancheorganisatie Thuiswinkel.org. "Bij de ongelofelijk lage prijsstelling zijn bijkomende kosten als btw en eventuele invoerrechten niet te vinden", stelt directeur Wijnand Jongen. "Zo misleiden ze de consument, die aan de deur ineens extra geld betaalt."

Dat veel Chinese producten voor een habbekrats te koop zijn op het web, is onder meer te verklaren door de staatssteun die de Chinese webwinkels krijgen om de export te stimuleren.

Daar bovenop heeft de Universal Postal Union, onderdeel van de Verenigde Naties, China het stempel 'ontwikkelingsland' gegeven, waardoor Europese postbedrijven Chinezen speciale lage tarieven moeten aanbieden. Jongen vindt die regeling achterhaald. "China is inmiddels een economische wereldmacht. Het is gewoon niet eerlijk."

Retail-expert Cor Molenaar denkt dat de angst voor de Chinese online winkel ongegrond is. "We kunnen China niet verslaan qua prijskaartje. Maar geld speelt een minder belangrijke rol dan vaak wordt gedacht", stelt hij. "Vertrouwen, service en snelheid wegen minstens even zwaar, dus daar moeten we ons op richten." Ook vindt hij niet dat Chinezen de consument misleiden. "Die moet zelf ook nadenken voor ze iets kopen. Het is logisch dat je belasting moet betalen als je iets uit het buitenland haalt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden