Ook opvolger Fyra komt tot stilstand

Probleem met stroomtoevoer locomotieven. Vandaag uurdienst.

De achttien snelle treinen van Intercity Direct, de opvolger van de Fyra, zijn gisteren van de rails gehaald. De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontdekte een probleem met de stroomtoevoer. De fabrikant van deze zogenaamde Traxx-locomotieven, het Canadese Bombardier, wilde ze vervolgens allemaal inspecteren.

Na een eerste controle maakten de NS later op de dag bekend dat vandaag kan worden begonnen met een uurdienst. Afhankelijk van de overige inspecties wordt opgeschaald naar de gebruikelijke halfuurdienst. De treinen rijden sinds 2009 in Nederland over de hogesnelheidslijn (hsl), tussen Breda via Rotterdam naar Amsterdam.

Het is grote pech voor de NS-directie, die met de naamswijziging van Fyra naar Intercity Direct een frisse start had willen maken. Het spoorbedrijf hoopte de associatie met die andere kapotte treinen, de V250-treinen van Italiaanse makelij, kwijt te raken, de grote miskoop die de NS honderden miljoenen euro's schade oplevert.

Fyra was de merknaam waarmee de NS zowel met deze achttien Traxxlocomotieven (die 160 kilometer per uur kunnen) als met de V250-treinen zou rijden over het snelle spoor. Alleen de Fyra, die een snelheid haalde van 250 kilometer, ging door naar Brussel.

Over de hsl reed gisteren alleen nog de Franse Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Over het gewone spoor bleef de Beneluxtrein naar Brussel nog wel rijden.

Reizigers naar Breda en Rotterdam moesten het doen met de treinen die over het gewone spoor rijden. Die doen er langer over, maar zijn wel toeslagvrij.

Eind van dit jaar krijgen de NS de eveneens bij Bombardier bestelde negentien Traxxlocomotieven binnen die over de hsl naar Brussel moeten gaan rijden, in plaats van de V250's.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden