Ook op Marktplaats breekt Lowlands records

Publiek bij Snow Patrol op Lowlands 2010 © Marcel van den Bergh/ de Volkskrant Beeld
Publiek bij Snow Patrol op Lowlands 2010 © Marcel van den Bergh/ de Volkskrant

AMSTERDAM - Nog geen vier uur nadat de kaartverkoop begon, en nog geen twee uur nadat deze alweer afgelopen was, is ook op Marktplaats de run op Lowlands-tickets in alle hevigheid losgebarsten.

Wanhopige wannabe-festivalgangers plaatsen advertenties waarin ze aangeven op zoek te zijn naar tickets. De gelukkige kaartjesbezitters die 'per ongeluk' één of meerdere entreebewijzen te veel hadden besteld, helpen hen maar wat graag uit de brand.

Zoals 'Sjaan' die drie kaartjes aanbiedt voor 700 euro. Telefonisch licht hij toe: 'Het was een misverstand. Ik ging het met een vriend proberen, en we hadden er drie nodig. Maar onze bestellingen hebben elkaar gekruist. Nu heeft hij er drie, en ik er drie. We hebben ze dus over.' Dat de prijs die hij vraagt 250 euro boven de oorspronkelijk vraagprijs ligt, moet kunnen vindt hij. 'Er staat nergens bij dat die prijs niet onderhandelbaar is.'

Biedingen lopen op
Maar de kans is groot dat hij de 700 lachend in zijn zak zal steken. Verreweg de meeste aanbieders van kaartjes zetten geen richtprijs neer, maar laten diegenen die achter net visten tegen elkaar opbieden. Dat legt hen vooralsnog geen windeieren. Elk bod dat wordt uitgebracht, bedraagt minimaal 200 euro. En dat is slechts het begin. Voor sommige kaarten wordt al 300 euro geboden, bijna het dubbele van de eigenlijke toegangsprijs.

Buiten Marktplaats worden ook op de sites van online ticketbureaus kaarten aangeboden. Lowlands waarschuwt daar vooral geen kaartjes te kopen. 'Deze kaarten worden zo veel mogelijk getraceerd en ongeldig gemaakt', luidt een verklaring op de Lowlandssite.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden