Ook op Internet risico's van roken vermelden

AMSTERDAM - Nederlandse adverteerders van tabaksproducten die via Internet hun waar aanprijzen moeten ook daar waarschuwen voor de gezondheidsrisico's van het roken. Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclamecodecommissie in een zaak die was voorgelegd door voorzitter H. Kruithof van de niet-rokersvereniging Can.

Kruithof stoorde zich aan de zogenoemde Smokepage op Internet van tabakszaak Big Bazar uit Waalwijk. Geen van de pagina's van deze website bevatte een gezondheidswaarschuwing. Volgens de Reclamecodecommissie handelde Big Bazar hiermee in strijd met de reclamecode voor tabaksproducten. De pagina bestaat al sinds augustus 1998 niet meer, maar dat doet volgens de commissie niets aan haar oordeel af.

De jongste uitspraak is gericht op Nederlandse adverteerders op Internet. Daar zijn echter ook buitenlandse reclameboodschappen te lezen over tabak. Kruithof wil dan ook weten in hoeverre deze uitspraak van belang kan zijn voor die reclame.

“Ik zoek nu naar goede voorbeelden op Internet om ook die aan de commissie te kunnen voorleggen”, aldus de voorzitter van de Can.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden