Ook Nestlé gaat zijn aandeelhouders kietelen

Beeld epa

Aandeelhouders kietelen. AkzoNobel gaat het doen, Unilever doet het en ’s werelds grootste voedingsmiddelenconcern Nestlé volgt hun spoor. Grote en hele grote Europese bedrijven ontkomen niet aan de druk om hun winsten te verhogen en meer geld uit te keren aan hun aandeelhouders.

Nestlé (omzet in 2016: 84 miljard euro) maakte gisteren bekend dat de komende jaren ruim 20 miljard euro gaat besteden aan de inkoop van eigen aandelen. Het aantal uitstaande aandelen daalt daardoor, waardoor de uitgekeerde winst van het bedrijf over minder aandelen hoeft te worden verdeeld. Beleggers zijn meestal blij met de inkoop van eigen aandelen, al leidt zo’n operatie wel tot hogere schulden bij het bedrijf in kwestie. Nestlé, producent van onder meer Nescafé, Nespresso, Kitkat, Maggi en het bronwater Perrier, is ook voornemens om efficiënter te gaan werken (lees: zijn kosten te drukken).

Nestlé’s aankondiging komt op een opvallend moment. Maandag meldde de activistische aandeelhouder Daniel Loeb dat hij voor omgerekend 3,2 miljard euro een belang van 1,25 procent in Nestlé had gekocht. Loeb eiste meteen veranderingen. Hij vindt dat het Zwitserse concern concrete winstdoelstellingen moet formuleren, niet of matig renderende bedrijfsonderdelen moet afstoten, eigen aandelen moet inkopen en zijn belang van 23 procent in cosmeticafabrikant l’Oréal moet verkopen. Dat belang is zo’n 25 miljard euro waard. Volgens Loeb is er bij Nestlé veel te verbeteren.

Het is onwaarschijnlijk dat Nestlé’s stap een direct gevolg is van de eisen van Loeb – een beslissing om voor 20 miljard eigen aandelen te kopen, neemt een directie niet op een achternamiddag. Maar blijkbaar voelt Nestlé wel druk om zijn aandeelhouders extra te bedienen – mogelijk heeft Loeb de directie daar al op gewezen voordat hij zijn aandelen kocht. Nestlé komt overigens niet aan alle eisen van Loeb tegemoet. Concrete winstdoelen komen er (nog) niet en een harde belofte om de winstmarges flink te verhogen, deed Nestlé ook niet. En over het belang in l’Oréal klonk geen woord. Het is daarom mogelijk dat Nestlé nog niet van Loeb af is. Loeb is een gekend activist en bewerkte al eerder de directies van (onder meer) Yahoo, Sony en veilinghuis Sotheby’s.

Trends

Nestlé’s stappen passen in een trend. Nadat Unilever een bod van Kraft Heinz afwees, besloot het zijn margarines te verkopen, extra dividend uit te betalen, eigen aandelen in te kopen en kosten te besparen. Toen de Amerikaanse verffabrikant PPG zijn jacht op AkzoNobel opende, reageerde Akzo met plannen om zijn chemiepoot te verkopen, het dividend te verhogen en een extra dividend uit te betalen.   

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden