Ook Nederland is rijp voor Nollywood

'The Wedding Party 2: Destination Dubai' was in Nigeria een regelrechte kaskraker.Beeld rv

Voor het eerst is een populaire Nigeriaanse film hier in bioscopen te zien. 'Wij willen onszelf ook op het grote doek zien.'

Dat Nigeria een gigantische filmindustrie heeft, Nollywood genaamd, mag geen nieuws meer heten. Dat die films immens populair zijn onder Afrikanen in de hele wereld, ook niet. Wel is nieuw dat Nollywoodfilms nu in Nederlandse Pathé bioscopen te zien zullen zijn. De kaskraker 'The Wedding Party 2: Destination Dubai', die in Nigeria kassarecords brak, wordt de eerste officiële Nederlandse vertoning en is vanaf 4 januari te zien in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Daarna zijn Antwerpen en Brussel aan de beurt.

Tekst loopt verder na de video

"Veel Afrikanen in Nederland en België kijken thuis op dvd's of via Netflix naar Nollywood", zegt de Nederlands-Ghanese initiatiefneemster Nancy Asaah (31) over het nieuwe filmaanbod. "Maar wij willen onszelf ook wel eens op het grote doek zien en er een uitje van maken." Pathé vertoont al langer Bollywoodfilms (de Indiase filmindustrie, red.). Dat is een levendige subcultuur. "Nu is de tijd rijp voor Nollywood. De Turkse, Marokkaanse en Poolse doelgroep wordt ook bediend. In dat rijtje ontbreekt de Afrikaanse doelgroep."

Asaah, die voor de Britse distributeur Evrit Nollywoodfilms over filmtheaters in de Benelux gaat uitrollen, trok de stoute schoenen aan en bood de romantische comedy Wedding Party 2 aan Pathé aan. "Een paar jaar geleden had ik al een zaal vol gekregen met een Ghanese Nollywoodfilm van Shirley Frimpong." Het had een typisch Nollywoodthema: huwelijksperikelen. Maar Frimpongs film was van hogere kwaliteit dan de traditionele Nollywoodfilms. Die staan erom bekend dat ze snel en goedkoop gemaakt worden. Daarom komen er jaarlijks veel titels uit. Asaah: "Maar de kwaliteit neemt elk jaar toe en de thema's en genres veranderen ook. Vroeger was het alleen liefde en hekserij, maar nu worden er steeds meer romcoms rond hedendaagse issues gemaakt. Daardoor is er een grotere afzetmarkt in Europa ontstaan." Ook Netflix heeft sinds enige jaren Nollywoodfilms in het assortiment.

Diverse interesse

De Nollywooddoelgroep bestaat niet alleen uit Nigerianen, Ghanezen en andere (West-)Afrikanen, zegt Asaah. "Ook Surinamers, Arubanen en Curaçaoenaren kijken al een tijd naar Nollywoodfilms. In Engeland, waar Nollywoodfilms al langer in de bioscopen vertoond worden, zijn de films ook in trek bij Jamaicanen."

Volgens Asaah komt de interesse voor Afrikaanse cultuur vanuit de diaspora onder meer door de muziekstroming Afrobeats. Daarbinnen domineren Nigeriaanse artiesten zoals Mr Eazi en Wizkid, die ook in Europa en de Verenigde Staten concertzalen uitverkopen. In Nederland worden ze gedraaid op jongerenzenders als FunX. "Dat heeft het clichébeeld van Afrika veranderd waardoor ook Caribische jongeren nieuwsgierig zijn naar hun Afrikaanse wortels", zegt Ansaah. "Zij zien dat het niet allemaal armoede en ellende is in Afrika, maar dat er ook mode, muziek en films vandaan komen. Ze voelen zich aangetrokken tot die hele lifestyle."

De Nederlandse première van Wedding Party 2 wordt dan ook meer dan een filmvertoning. "Het wordt een evenement met een meet & greet met één van de acteurs en een vraaggesprek. Hopelijk doft iedereen zich op voor de rode loper en wordt het echt een feest."

2000 titels per jaar en een miljoen banen

Met een jaarlijkse productie van duizend tot tweeduizend films en een geschatte omzet van 200 miljoen dollar per jaar is Nollywood, na het Indiase Bollywood, de grootste filmindustrie ter wereld. Het is ook één van de grootste werkgevers van Nigeria; een miljoen mensen werken in de sector.

Goedkope en snel gemaakte films werden tot voor kort alleen uitgebracht op dvd. Maar door de vele romcoms die zich afspelen in grote steden, boekverfilmingen als Half of a Yellow Sun en historische drama's als October 1 is Nollywood naar de bioscopen uitgebreid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden