Update

Ook morgen minder treinen Den Haag-Utrecht

Beeld anp

Tussen Den Haag en Utrecht zullen ook vrijdag de hele dag minder treinen rijden, niet vier maar twee per uur. Reizigers moeten daardoor rekening houden met vertragingen. Dat melden NS en ProRail. Oorzaak is een kapotte wissel op het spoor bij Den Haag.

Het treinverkeer tussen Rotterdam en Utrecht komt donderdagavond weer op gang, tussen Den Haag en Rotterdam vrijdagochtend.
Woensdag bleken vier wissels kapot te zijn. Drie wissels, bij Den Haag en Rotterdam, konden donderdag weer in gebruik worden genomen na noodreparaties, liet ProRail weten. Aan de vierde wordt dus nog gewerkt.

Hinder
Woensdag tijdens de avondspits, om 18.00 uur, werd het treinverkeer bij Den Haag 10 minuten stilgelegd om te bekijken op welke sporen er treinen konden rijden en op welke sporen niet. Bij een inspectie van de wissels was eerder gebleken dat er onderdelen vervangen moesten worden. Dat leverde veel hinder op voor reizigers, ook al omdat het treinverkeer daarna slechts ten dele weer kon worden opgestart.

Roel Berghuis van FNV Spoor wil nu dat alle spoorwissels worden gecontroleerd. Hij zegt dat er woensdagavond geen staking van het personeel van ProRail is geweest, waar hij woensdag op zinspeelde. 'Daar is absoluut geen sprake van geweest.' Het woord 'werkonderbreking' bij de interne ProRail-communicatie heeft voor de verwarring gezorgd, zegt hij. Berghuis wil weten waarom juist in de spits besloten is de treinenloop bij Den Haag even stil te leggen.

Volgens ProRail kon dat in verband met de veiligheid niet anders. 'Zodra uit een analyse blijkt dat niet wordt voldaan aan bepaalde veiligheidsnormen, wordt het treinverkeer direct stopgezet', aldus een woordvoerster.

Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden