Ook Mohammed zingt Sinterklaasliedjes

Van onze kerkredactie AMSTERDAM - “Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.” De hele klas zingt mee. Ook Achmed, Mohammed en Afif. Thuis hebben ze gehoord dat Sinterklaas niet bestaat, maar op school zitten ze naast hun Nederlandse vriendjes die zeker weten dat ze vannacht de schimmel op het dak hebben gehoord.

Een deel van de allochtone gezinnen past zich bij de Nederlandse folklore aan. “Sinterklaas komt uit Turkije, hè meester?” Meester zal het niet ontkennen, want Myra, de stad waar Nicolaas bisschop was, lag in Zuid-Turkije.

In klassen met veel kinderen die niet in Sinterklaas hebben leren geloven, improviseren de scholen een oplossing. Op een Amsterdamse basisschool neemt de leerkracht de islamitische kinderen apart en maakt hen deelachtig in een groot geheim: Sinterklaas is een verklede man, maar voor Nederlandse kinderen bestaat hij echt.

Dat gaat goed tot de schoolbel gaat en de kinderen naar buiten stormen. 'Sinterklaas bestaat niet!' schalt het direct over het schoolplein. Vertwijfeling bij de Nederlandse kindertjes. Ouders en leerkrachten proberen het te redden met verhalen over hulp-sinterklazen. Desgevraagd doen de scholen dit probleem af als een lastige bijkomstigheid van het multiculturele onderwijs.

Maar een valse baard die afgetrokken wordt en een Sinterklaas die voor de stoute kindertjes op de vlucht slaat, dat valt lastiger uit te leggen.

Vorige week werd Sinterklaas in Amsterdam, tijdens een promotie-actie van de glasbak in De Pijp, bedreigd en van zijn mijter beroofd 'door allochtone jeugd', aldus het slachtoffer, de heer Van der Kroon van de Amsterdamse Sinterklaascentrale, die 32 jaar ervaring heeft in het sinterklazen:

“De agressie die ik te verduren heb gehad, is het gevolg van de onverdraagzaamheid van de islamitische cultuur. Moslim-ouders zetten hun kinderen hiertoe aan, daar ben ik van overtuigd. Sinterklaas past niet in hun cultuur, wordt die kinderen verteld, en daarom krijgen ze een vrijbrief om mij aan te vallen.”

Schoolleidingen en islamitische buurtbewoners uit de omgeving waar een van de incidenten plaatsvond, wijzen deze zienswijze als absurd van de hand. “Gewoon een paar rotjongens die zich verveelden”, zegt S. Kidiç. Vijfentwintig jaar geleden kwam hij vanuit Turkije hiernaartoe en sindsdien heeft zijn gezin geen Sinterklaasavond overgeslagen. “Natuurlijk vieren mijn kinderen op school het feest mee.”

- Vervolg op pagina 10

Sinterklaas komt uit Turkije, hè meester? VERVOLG VAN PAGINA 1

Jan Beerenhout Azn, adviseur migratiezaken van de gemeente Amsterdam, denkt niet dat er een geloofsstrijd ten grondslag ligt aan agressie tegen Sinterklaas:

“Ik bespeur nergens in de islamitische gemeenschap een dergelijke intentie. De oorzaak van zo'n incident is dat de Nederlandse samenleving niet in staat is de Sinterklaastraditie op een goede manier over te dragen op de immigranten. Waarom stuurt een gemeente als Amsterdam niet een Sinterklaas met snoepgoed langs alle islamitische scholen om die kinderen te laten zien”, vraagt Beerenhout zich af: “Dit is 'm nou en als je hier wil blijven doe je maar fijn mee met liedjes zingen en je schoen zetten. Dat gebeurt niet, want o jee misschien storen de islamieten zich eraan. Met die houding bereik je nooit iets.”

“Die agressie tegen Sinterklaas in Amsterdam had opgelost moeten worden door de Sint die kinderen heel bestraffend toe te laten spreken en ze in de zak te stoppen. En uiteindelijk hadden ze natuurlijk een cadeautje moeten krijgen.”

Abdur Rahman, coördinator van de islamitische As Soeffah basisschool in Amsterdam:

“In het Sinterklaasfeest wordt de superioriteit van het blanke ras benadrukt. Het verdient als element van de Nederlandse cultuur mijn respect, maar voor een multiculturele samenleving zou voor de afwisseling een zwarte Sinterklaas en een witte Piet zinvol zijn. Ik denk dat de agressie tegen Sinterklaas in Amsterdam is voortgekomen uit individuen, die de rest van het jaar ook mensen molesteren. Het hadden ook Friezen kunnen zijn. Is er in Dokkum niet ook eens een bisschop gemolesteerd?”

“Wij willen de Nederlanders heus niet bekeren tot de islam. Als Allah gewild had, had hij iedereen wel moslim gemaakt.”

Folklore

Het idee om de islamitische en gemengde scholen langs te gaan om begrip te kweken voor de pepernotenfolklore heeft bij Sinterklaas Van der Kroon concrete vorm gekregen. Als het heerlijk avondje achter de rug is zal hij, in samenwerking met Stadsdeel de Pijp en de politie, op bezoek gaan op de scholen, zonder mijter en staf. Dan kan ook iets gedaan worden aan een hardnekkige misverstand over Zwarte Piet.

“Veel mensen ergeren zich aan Zwarte Piet omdat hij stereotypen over zwarte mensen versterkt,” schrijft Hans Kaldenbach in zijn handleiding voor buitenlanders die zich met de Nederlandse zeden en gewoonten vertrouwd willen maken.

Van der Kroon:

“Dat idee leeft vooral in alternatieve, blanke kring. Surinaamse kinderen en volwassenen die zelf Zwarte Piet spelen, vragen ons vaak of we hun gezicht nog zwarter kunnen maken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden