Ook luchtvaart ontkomt niet aan milieu-afspraken

milieutop | In Canada praten 191 landen over milieu en luchtvaart. Staatssecretaris Dijksma spreekt er vandaag.

Waar praten jullie over?

"De vraag die hier in Montreal op tafel ligt is: in hoeverre kan de luchtvaart een bijdrage leveren aan vermindering van wereldwijde CO2-uistoot? Daar moeten we het met alle landen over eens zien te worden."

Waarom was dit nog niet geregeld in het klimaatakkoord, december vorig jaar in Parijs?

"In de luchtvaart heb je te maken met enorme, uiteenlopende belangen. In Parijs is het niet van een afspraak gekomen. Maar direct daarna heb ik al gezegd dat de luchtvaart de dans niet blijvend kan ontspringen. Ook deze sector heeft stevig klimaatbeleid nodig."

Waar komt de weerstand vandaan?

"Kijk eens naar ontwikkelingslanden. Daar komt de luchtvaart tot bloei. Die landen zijn - tussen aanhalingstekens - net lekker bezig met hun groei. Andere, grote landen met een grote vliegindustrie willen niet dat hun bedrijven geld moet betalen voor een beter milieu. Dat ligt gevoelig."

Nu ligt er dan toch een voorstel op tafel. Wat staat erin?

"De inzet is dat de luchtvaartsector alleen nog 'CO2-neutraal' mag groeien, vanaf 2020. Na dat ijkjaar mag er geen extra CO2-uitstoot bijkomen. Vliegtuigmaatschappijen kunnen dat op verschillende manieren regelen. Door zuiniger en slimmer te gaan vliegen. Dus: technologie schoner maken, of kortere routes nemen. Schone brandstoffen gebruiken kan ook. Of het compenseren van CO2-uitstoot door milieuvriendelijke investeringen."

Critici noemen deze onderhandelingsinzet nu al onvoldoende. Europarlementariër Bas Eickhout van GroenLinks noemt het 'zwak' en 'vrijblijvend'.

"Ik zou zelf dolgraag een akkoord sluiten dat veel ambitieuzer is. Op dat punt ben ik het direct met Eickhout eens. Maar het is veel beter dan niks. Ik kies liever voor dit akkoord, om later op door te kunnen bouwen, dan het te verwerpen. Natuurlijk, perfect is het niet. Maar als dit akkoord volgende week rond komt, hebben we een goed eerste wapen in de hand. De luchtvaart kan dan niet langer verstoppertje spelen."

Is het niet beter om vliegtuigmaatschappijen te laten betalen voor elke ton CO2-uitstoot, zoals bedrijven in andere sectoren dat al moeten via een handelssysteem?

"Feitelijk gebeurt dat in dit voorstel ook. Er zit een prijsdruk voor de luchtvaart in het beoogde systeem. Bedrijven moeten geld steken in vergroening, om 'CO2-neutraal' te groeien. Daarom ligt dit voorstel ook nog steeds best gevoelig."

Komt er wel een akkoord?

"Daar blijf ik onwijs optimistisch over. Dat komt ook omdat China en de Verenigde Staten op dit moment echt het voortouw nemen bij maatregelen voor een beter klimaat. Dat is enorm belangrijk. We komen er niet in ons eentje, in Parijs niet en nu niet."

Ook de scheepvaart valt niet onder het klimaatpact van Parijs. Volgt daar ook een losse afspraak voor?

"Zo ver is het nog niet. Ik weet wel dat bedrijven en organisaties druk zijn om alle CO2-uitstoot van de scheepvaart goed in kaart te brengen. Dat gaat me te traag. Maar pas als je dat precies weet, kan een sector ook gaan bijdragen aan oplossingen voor een beter klimaat."

Uitstoot vliegverkeer groeit

Van alle uitstoot van het broeikasgas koolstofdioxide (CO2) in de wereld wordt zo'n 2,5 procent veroorzaakt door vliegverkeer. Dit draagt bij aan de opwarming van de aarde. Harde, internationale regels om dit te veranderen ontbreken nog. Naar verwachting zal de luchtvaart de komende jaren fors gaan toenemen, kenners voorspellen een verdubbeling in omvang in de komende decennia. De internationale luchtvaartorganisatie van de VN (ICAO) beloofde daarom dat tussen 2020 en 2040 actie volgt voor vermindering van CO2-uitstoot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden